Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grå färg som inte är grå

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder PS Elements 3.0. I redigeraren finns i standarduppsättningen av färgrutor ett antal färgrutor i gråskalan från vitt till svart i femprocentssteg.

Dessa använder jag till att måla på lagermasker. Problemet är att dessa inte är grå utan brunaktiga. Väljer jag en av dem och klickar på förgrundsfärgen för att kolla värdena, är mättnaden inte noll, vilket den borde vara.

Detta spelar egentligen ingen roll så länge jag målar på lagermasker. Även om jag väljer en röd eller grön färg får denna samma brunaktiga ton på lagermasken. Men något måste vara fel eftersom programmet verkar tolka färger i gråskalan som brunaktiga.

Om jag konverterar en färgbild till svartvitt via menyn Bild får även denna bild en brunaktig ton. Däremot inte om jag drar ned färgmättnaden på färgbilden till noll. Då blir bilden neutralt grå. Det är alltså inte min skärm som är felkalibrerad eller så.

Ytterligare en märklighet med detta är att om jag ändrar färgrymden till Adobe-RGB istället för s-RGB, får dessa grå färgrutor jag nämnde ovan mättnadsvärdet noll, precis som de ska ha, men då blir färgerna på alla bilder i katalogen i Elements ganska avsevärt annorlunda, intensivare, mot hur de ser ut i Windows. Redigeringar jag gör med bilders färger blir därför värdelösa eftersom det bara är i programmet Elements bilderna har denna intensivare färg.

Jag har provat att ominstallera programmet men problemet finns kvar. En kort period försvann problemet spontant, utan att gjort något jag kan koppla till det, men kom sedan tillbaka.

Någon som vet råd?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Stäng ner Adobe PhotoShop och leta upp filen: C:\Documents and Settings\Lasse Cormin\Application Data\Adobe\Photoshop Elements\3.0\Adobe Photoshop Elements 3.0 Settings\Adobe Photoshop Elements Prefs.psp
Eller motsvarande Prefs.psp fil och delete! Starta om PhotoShop Elements 3.0 och du får göra lite nya inställningar som du gjorde första gången. Second chance så att säga. Välj Adobe RGB om du vill skriva ut bilderna och välj sRGB om du vill ha bilder till webben. Du kan ocksa välja spara för webben så blir bilderna i sRGB.

www.pix4chicks.se
 
Hej!

Tack, men jag tror tyvärr inte det hjälper, eftersom jag när jag ominstallerade Elements hade jag ominstallerat hela Windows och formaterat hårddisken. Felet fanns både innan och efter, men försvann som sagt spontant under en kort period utan för mig begriplig anledning. Mystiskt.

Jag har försökt hitta filen med färgrutorna på program-CDn för att se om mättnadsvärdena är rätt där, men just standarduppsättningen finns inte som en separat fil till skillnad från de andra.

Jag kan naturligtvis skapa egna grå färgrutor, men det löser inte problemet med att det blir fel även vid konvertering av färgbilder till gråskala, så något skumt är det med det här.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag är inte så hemma på Elements men har du gjort någon inställning i Färginställningar? Jag har bara en gammal version 2 av Elements och där kan man välja mellan:

No color management
Limited color management
Full color management

Välj då "Full color management" så ska färghanteringen fungera och dina profiler i bilderna bevaras.

Mvh
Eva-Teréz
 
Hej, Eva-Teréz!

Jag har rotat i det här problemet tidigare. Jag hade då inte ändrat något i färginställningar. Jag har samma alternativ i Elements 3 som de du nämner, och alternativet "Ingen färghantering" var valt, förmodligen default.

Jag blev rekommenderad att prova "Fullständig färghantering" och gjorde det. Jag provade det också alldeles nyss igen.

Förra gången jag provade det hade jag redigeraren öppen, och mättnadsvärdena i grårutorna blev då noll, som de ska vara, men eftersom Adobe RGB används i den inställningen ändrades färgerna generellt på alla bilderna i katalogen. Färgerna blev avsevärt intensivare.

Så blev det också nu när jag ändrade till "Fullständig färghantering" i sorteraren. Detta skapar problem eftersom färgerna ser ut på ett sätt just i Elements och på ett annat i alla andra sammanhang, i Windows och i andra program.

Därför blir det svårt att redigera bilders färger eftersom jag inte vet vilken av de två färgalternativen som är "det riktiga". Jag vill ju att färgerna ska se likadana ut oavsett vilken mjukvara jag använder, så jag ändrade tillbaka till "Ingen färghantering".

Jag skulle gärna använda "Fullständig färghantering" eftersom det verkar lösa gråproblemet, men jag vet inte hur jag ska göra för att få färgerna att se likadana ut i alla andra sammanhang.

Jag vet inte om det går att ställa in Adobe RGB överallt, och bilder som jag mejlar till andra kommer att se helt fel ut hos dem, om inte de också använder Adobe RGB överallt.

Dessutom har jag för mig att jag läst i någon fototidning att de avrådde från att använda Adobe RGB, så det hela känns en smula förvirrande.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Genom att välja "Ingen färghantering" får du Elements att fungera lika dålig som dina andra program som inte har stöd för färghantering. Detta är ok så länge du inte varken tänker skriva ut dem eller visa dem på någon annan dator / skärm än din egen och du heller inte kalibrerar om skärmen.
Med ingen "Ingen färghantering" vald så kommer dina bilder att tilldelas skärmprofilen. Fotograferar du med digitalkamera? jpg? sRGB eller AdobeRGB? för att du ska få se dina bilder så som det var tänkt så behöver du ha färghanteringen på och skärmen kalibrerad. Men även om du inte kalibrerar din skärm behöver du ha färghanteringen på om du ska kunna få ut utskrifterna rätt.


Skickar du bilder till andra är det bäst att först konvertera dem till sRGB, vilket du också ska göra med bilder som ska visas på webben. Fotograferar du i jpg och har valt sRGB så kommer denna profil att bevaras i dina bildfiler om du har valt "Fullständig färghantering" och du behöver då inte tänka på att göra någon konvertering.


Färghantering är inte lätt och mitt svar reder inte ut alla begrepp men du kan läsa mer om det i Stefan Ohlssons artiklar här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/digitalbild/

Mvh
Eva-Teréz
 
Hej!

Tyvärr fick jag inte tillträde till artiklarna eftersom jag inte är betalande medlem. Kanske är värt att satsa på.

Jag fotar i jpg. Jag kollade egenskaper för en oredigerad bild direkt i utforskaren. Det som står där är "Färgrepresentation sRGB".

Hur ska jag tolka det? Jag har inte katalogiserat bilden i Elements än.
Hur menar du med att bilderna kommer att tilldelas skärmprofilen? När sker det? Är det vid överföringen till datorn? Kan jag styra det på något sätt?

Jag har letat i PDF-manualen till min kamera. Jag har sökt på "sRGB", "färgprofil", "färgrymd". Inget ger något resultat. Det enda jag hittar är något om DPOF-inställningar, men där nämns vare sig färgprofil eller färgrymd.

Jag tittade i metadata i katalogen i Elements för en oredigerad (.jpg) och en redigerad bild (sparad som .psd).
För den oredigerade bilden står "Färgprofil sRGB IEC61966-2.1" under Filegenskaper. Under Kameradata (Exif) står "EXIF-färgrymd sRGB".
För den redigerade bilden står "Färgprofil sRGB utan formatanvisningar" resp "EXIF-färgrymd Okalibrerad".

Jag kollade också färgprofil för skärmen och där står under fliken Färgmatchning "Standardprofil för bildskärmen: 1905FP". Det fanns också tre andra att välja på: AdobeRGB 1998, kodak_dc (min kamera är en Canon) och sRGB Color Space Profile.

Jag kan inte begära att någon ska reda ut det här fullständigt för mig, men jag är tacksam för varje liten pusselbit som kan vägleda mig i den digitala färgdjungeln.

Jag ska också googla lite i ämnet och leta i Elements hjälpsidor.
Rubrikerna till Stefan Ohlssons artiklar låter verkligen perfekta, men jag har som sagt tyvärr inte tillgång till dem än så länge.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 

Tyvärr fick jag inte tillträde till artiklarna eftersom jag inte är betalande medlem. Kanske är värt att satsa på.


Det finns kursdokumentation som Stefan skrivit att ladda ner från http://www.profiler.nu/kursdok.html. Den är kanske inte lika lättläst som artiklarna då den är skriven som ett komplement till kurser men det kanske ändå kan hjälpa dig en bit.

Jag fotar i jpg. Jag kollade egenskaper för en oredigerad bild direkt i utforskaren. Det som står där är "Färgrepresentation sRGB".Hur ska jag tolka det? Jag har inte katalogiserat bilden i Elements än.

Det betyder att din kamera konverterar dina bilder till sRGB.


Jag har letat i PDF-manualen till min kamera. Jag har sökt på "sRGB", "färgprofil", "färgrymd". Inget ger något resultat. Det enda jag hittar är något om DPOF-inställningar, men där nämns vare sig färgprofil eller färgrymd.


Det kan vara så att det inte finns något annat allternativ än sRGB och att de som skrev manualen inte trodde att någon skulle bry sig :)


Jag tittade i metadata i katalogen i Elements för en oredigerad (.jpg) och en redigerad bild (sparad som .psd).
För den oredigerade bilden står "Färgprofil sRGB IEC61966-2.1" under Filegenskaper. Under Kameradata (Exif) står "EXIF-färgrymd sRGB".
För den redigerade bilden står "Färgprofil sRGB utan formatanvisningar" resp "EXIF-färgrymd Okalibrerad".


Jag blir lite osäker till om ditt Elements på något vis spar någon info om att det från början var sRGB men "utan formatanvisningar" betyder att Elements har kastat bort profilen. Nu testade jag dock med min Elements2 och då fanns det faktiskt möjlighet att välja att spara med profilen vid nersparnnig trots att färghanteringen var avstängd. Kanske har Adobe försökt att underlätta för folk genom att inte kasta bort pofilen trots allt? Har du möjlighet att välja att spara med profilen vid nersparning så gör det.


Hoppas detta var svar på de viktigast frågorna, och att du hittar mer på nätet, jag hinner inte skriva mer just nu.

Mvh
Eva-Teréz
 
Hej, E-T!

Tack för dina svar och förklaringar. Jag hämtade igår ut bilder som jag lämnat in för utskrift till den lokala fotobutiken. Bilderna bestod av just den blandning av redigerade och oredigerade bilder jag har i Elements katalog, som jag beskrev i mitt förra inlägg. Enda skillnaden var att psd-filerna (de redigerade bilderna) hade jag sparat om som en kopia i jpg, just för att kunna lämna in dem för utskrift. Jag hade inte gjort någonting med färgprofiler eller färghantering innan. Utskrifterna blev bra i alla fall, utan någon generell färgskillnad mellan de oredigerade bilderna och de redigerade.

Jag ska kolla upp det där om alternativet att spara bilder med färgprofilen inbakad finns i mitt Elements även om man har "Ingen färghantering" vald som färghantering. Det skulle var intressant att se om det påverkar hur bilderna ser ut i så fall.

Jag har annars provat att ha inställeningen för färghantering i mitt Elements både som "Begränsad färghantering" och "Fullständig färghantering" istället för "Ingen färghantering" som det har varit inställt på från början.

I båda fallen blir bilderna helt fel i färgerna, även oredigerade bilder från kameran. Jag har startat en fråga om detta i en annan tråd, och det verkar som jag har fått en förklaring till varför det blir så fel där, även om jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt det, om något.

Jag hoppas jag inte bryter mot forumets regler genom att infoga länken till den tråden. Jag läste reglerna för inlägg och tolkar dem som att det i alla fall inte är bra att citera ur andra trådar i många fall, men att länka dit kan jag inte se något fel med.

Länken till den tråden är http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68136 och namnet på tråden är: Forum > Efter exponeringen > Färghantering > Färghantering eller inte i Elements?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej igen, E-T!

Nu har jag kollat upp spara-alternativen i mitt Elements. Det finns en ruta som man kan kryssa i i fönstret man får upp när man väljer "Spara som...".

Till vänster om rutan står "Färg:". Till höger om den står endast den färgprofil som förnärvarande är angiven som standardprofil för skärmen. Det finns ingen rullgardinsmeny eller så där jag kan välja någon annan.

Som standardprofil för skärmen är Dell 1905FP. Jag har provat att ändra standardprofilen till en som finns i listan som heter sRGB Color Space Profile. Jag vet inte var den kommer ifrån. Den bara fanns där i listan. Jag kan inte se någon skillnad på färgerna när jag ändrar till den, och jag har försäkrat mig om att ändringen verkligen trätt i kraft. Bör jag välja att ha denna som standardprofil?

Om jag kryssar i rutan "Färg:" vid "Spara som..." i Elements kommer för närvarande Dell 1905FP bakas in i bildfilen. Om jag ändrar skärmens standardprofil till sRGB Color Space Profile så kommer i så fall den bakas in i bildfilen.

Ingen av dem är samma som kamerans färgprofil som är sRGB IEC61966-2.1. Är sRGB Color Space Profile och sRGB IEC61966-2.1 samma sak, eller finns det massvis av olika sRGB?
Jag skulle säkert kunna lägga till sRGB IEC61966-2.1 i listan och ange den som standardprofil för bildskärmen. Då skulle jag få samma färgprofil inbakade i alla bilder, både oredigerade och redigerade, om jag kryssar i rutan "Färg:" i alternativen för spara i Elements.

Men jag vet inte om det är bra att göra det. Min skärm är köpt av Dell och förmodligen är profilen Dell 1905FP angiven som standard för att optimera färgerna på just min skärmmodell.

Du skrev också att min kamera konverterar bilderna till sRGB och du skrev i ett tidigare inlägg i den här tråden att jag bör konvertera mina bilder till sRGB om jag ska skicka dem till andra.

Jag är inte säker på hur man gör för att konvertera bilder till sRGB. Det enda jag har hittat i redigeraren är att välja Bild > Läge.
Där finns fyra alternativ: Bitmapp..., Gråskala, Indexerad färg... och RGB-färg. Är det så man gör? Det står inte sRGB någonstans i den listan.

På de bilder jag hittils kollat har alternativet "RGB-färg" redan en bock bredvid sig, vilket jag antar visar bildens nuvarande läge, så att välja det alternativet förändrar ju ingenting. Är RGB-färg och sRGB samma sak, med tanke just på det du skrev om att konvertera bilder till sRGB?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.