Någon som testat jobon och kan uttala sig om den?
Jag har GPS-loggaren Bilora GT-10, som är identisk med Jobos loggare. Den är lite speciell eftersom den enbart aktiveras när den sitter monterad i kamerans blixtsko när man tar en bild. Det går att dock att lagra en position manuellt genom att trycka på en liten knapp.
Biloran "vaknar" momentant när man tar en bild. Det finns inte ens en strömbrytare. Den inbyggda strömkällan räcker i dagar och kanske veckor innan den behöver laddas upp igen, något som man gör via en USB-kabel.
Enheten kan lagra upp till 2000 positioner innan den måste tömmas på sitt innehåll. Det svarar alltså mot 2000 bilder. Via USB-kabeln för man över positionsdata till datorn, och sen synkas bilderna med positionerna med hjälp av ett program som kommunicerar med en server någonstans, gudvetvar. Det förutsätter att bilderna dessförinnan har förts över till en mapp i datorn innan man kör programmet.
Det finns alltså två förutsättningar som måste vara uppfyllda: 1) man måste ha installerat programmet i sin dator (PC eller Mac), och 2) man måste ha en uppkopplad internetförbindelse.
Det här låter kanske invecklat, men det är faktiskt väldigt enkelt i praktiken. En enorm fördel är att Biloran inte behöver synkas med kamerans klocka. Biloran tidsstämplar nämligen inte tidpunkten när bilderna togs, utan istället intervallen mellan dem. Sen pusslar datorprogrammet ihop intervallen med de tidsstämplar som finns i bildernas Exif-data.
Det fungerar faktiskt väldigt bra. En extra bonus är att man kan ställa in programmet på att komplettera positionsdata med uppgifter om närbelägna sevärdheter (allmänna badplatser, sjukhus, hotell, kyrkor, sammanlagt 16 valbara kategorier) inom ett avstånd av upp till 5 kilometer från platserna där bilderna togs.
Onoggrannheten varierar (när det gäller mina bilder) mellan 0 och 30 m. Det är fullt acceptabelt för min del.
Positionsdata kan man sen se på de kartor (Google Maps/Earth) som finns tillgängliga via program som Lightroom 4.x och Zoner Photostudio.
Jag köpte min Bilora GT-10 från Fotofyndet:
http://fotofyndet.se/
Här finns ett test på tyska:
http://gothic360.wordpress.com/2011/08/19/bilora-photo-geotagger-gt-01-test/