Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GP = bildsnyltare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte riktigt om jag håller med. Detta är en del av GPs kampnajjournalistik, ett nytt grep av GP för att få läsare eller för att behålla läsare.

Att tradiionella medier går på knäna är inget nytt och då måste man spara. Men visst det är sorgligt att bra bilder inte får ta någon plats och att man inte prioriterar duktiga fotografer. Men detta har diskuterats i åtskilliga trådar. Jag tycker inte att exemplet ovan har med det att göra.

Vet inte riktigt om jag håller med. Detta är en del av GPs kampnajjournalistik, ett nytt grep av GP för att få läsare eller för att behålla läsare.

Att tradiionella medier går på knäna är inget nytt och då måste man spara. Men visst det är sorgligt att bra bilder inte får ta någon plats och att man inte prioriterar duktiga fotografer. Men detta har diskuterats i åtskilliga trådar. Jag tycker inte att exemplet ovan har med det att göra.

Finns en ganska bra förklaring till varför det går så dåligt för just GP.

http://m.gp.se/kulturnoje/1.2569362...e.se&utm_medium=organic&utm_campaign=redirect

GP vill ha bilder till sin hemsida och till sin papperstidning, men vill inte betala för det. Först gör tidningarna sig av med anställda fotografer, sedan vill dom att allmänheten gratis skall bidra till deras bildarkiv. Osmakligt och omoraliskt tycker jag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2638136-hjalp-oss-med-bilder

Det är bara att hålla med.

Vill råda alla som lägger ner jobbet på att ta såna bilder att istället ladda upp dem till närmsta bildbyrå så blir det betalt i alla fall.

En gång i tiden fick GP:s duktiga fotografer priser för sina bildreportage som fick stor plats i tidningen, så är det tyvärr inte längre.

Finns en ganska bra förklaring till varför det går så dåligt för just GP.

http://m.gp.se/kulturnoje/1.2569362...e.se&utm_medium=organic&utm_campaign=redirect

Jo, det är en bra artikel men jag ser inte kopplingen till tidningens kampanjjournalistik "lyft göteborg". I detta fall vill man interagera med läsaren. Hade tidningen bett läsare om bilder till från exempelvis göteborgskalaset och avstått från att bildmässigt täcka detta med anställd fotograf eller frilansare då hade jag förstått upprördheten.

Jo, det är en bra artikel men jag ser inte kopplingen till tidningens kampanjjournalistik "lyft göteborg". I detta fall vill man interagera med läsaren. Hade tidningen bett läsare om bilder till från exempelvis göteborgskalaset och avstått från att bildmässigt täcka detta med anställd fotograf eller frilansare då hade jag förstått upprördheten.

Kan förvisso hålla med till del, men ändå måste du väl kunna se hur tidningen via denna kampanj försöker få in gratisbilder som sedan ska hjälpa dom sälja lösnummer eller prenumerationer.

Kan också tänka mig att om dom får in riktigt bra bilder som har ett publicistiskt värde så kommer dessa garanterat säljas vidare

Det handlar helt krasst bara om tidningens ekonomi här även om dom försöker påskina något helt annat.

Eller så är det bara jag som är cynisk...

GP har under en ganska lång period nu kört med #LyftGBG och det har engagerat väldigt många Göteborgare. Tanken är/var att användarna skall ta bilder på vad dom tycker är bra med staden och på olika sätt skall marknadsföra den positivt. Bilderna har förstås varit av varierande kvalité men en sak är säker - många bilder har det blivit. Så länge detta gjordes via en valfri Instagramkampanj ser jag inga problem.

Nu går man emellertid ut med instruktioner eftersom det är extremt tydligt att man eftersöker vissa motiv. Därmed har hela LyftGBG gått förlorad. Här söker man gratisbilder, punkt!

Lite OT ang GP; Hade man fokuserat liiiite mer på omvärlden istället för den periodvis högst lokala prioriteringen så tror jag att tidningen hade kunnat nå ut till lite fler. Fotbollen och Håkan Hellström får ursäkta. En trist utveckling hursomhelst. Det var en bra tidning med helt suveräna fotografer.

GP har under en ganska lång period nu kört med #LyftGBG och det har engagerat väldigt många Göteborgare. Tanken är/var att användarna skall ta bilder på vad dom tycker är bra med staden och på olika sätt skall marknadsföra den positivt. Bilderna har förstås varit av varierande kvalité men en sak är säker - många bilder har det blivit. Så länge detta gjordes via en valfri Instagramkampanj ser jag inga problem.

Nu går man emellertid ut med instruktioner eftersom det är extremt tydligt att man eftersöker vissa motiv. Därmed har hela LyftGBG gått förlorad. Här söker man gratisbilder, punkt!

Lite OT ang GP; Hade man fokuserat liiiite mer på omvärlden istället för den periodvis högst lokala prioriteringen så tror jag att tidningen hade kunnat nå ut till lite fler. Fotbollen och Håkan Hellström får ursäkta. En trist utveckling hursomhelst. Det var en bra tidning med helt suveräna fotografer.

Jag håller nog med i stort. Men den lokala vinkeln är ett desperat försök att få mer läsare. Man fokuserade mer på omvärlden tidigare men detta ökade inte prenumerationerna.

Å andra sidan: nu minskar e-boksförsäljningen och den traditionella bokförsäljningen ökar något om jag förstått det rätt. Man kanske kan dra en paralell. Det kanske är rätt tid för att satsa på en dagstidning med kvalitativa reportage på vad gäller text och bild?

Jag håller nog med i stort. Men den lokala vinkeln är ett desperat försök att få mer läsare. Man fokuserade mer på omvärlden tidigare men detta ökade inte prenumerationerna.

Å andra sidan: nu minskar e-boksförsäljningen och den traditionella bokförsäljningen ökar något om jag förstått det rätt. Man kanske kan dra en paralell. Det kanske är rätt tid för att satsa på en dagstidning med kvalitativa reportage på vad gäller text och bild?

Hoppas det. Kvalitén på nättidningarna har ju dalat något kopiöst. Allt fler jagar efter Aftonblaskans och andra videosajters affärsidé:

"vad-som-händer-sen-fick-mig-att" länkar och TV klipp som innehåller massor med reklamintäkter.

Men det är ju å andra sidan vi nätbesökare som är en del av trenden. Säljer dom inte papperstidningar så måste dom tjäna pengar på annat håll. Svårare än så är det inte. Men att jaga gratisbilder är att passera gränsen.

Funderar på att själv starta en kampanj. Under ett år får ett antal friösörer klippa mig (gratis givetvis) och vid årets slut kommer en jury bestående av mig själv att rösta fram det bästa jobbet - och den frisören kommer jag gå till i fortsättningen. Min frisyr kommer synas offentligt och det kan bli en boost för frisörens rykte.

Funderar på att själv starta en kampanj. Under ett år får ett antal friösörer klippa mig (gratis givetvis) och vid årets slut kommer en jury bestående av mig själv att rösta fram det bästa jobbet - och den frisören kommer jag gå till i fortsättningen. Min frisyr kommer synas offentligt och det kan bli en boost för frisörens rykte.
Finns säkert många amatörfrisörer som har det som hobby som kommer att haka på. :)

Klippte mig faktiskt själv innan duschen i morse. Billigt och svårt att klaga...:) Intjänade 300 spänn går till två nya batterier till Olympusarna.

...

Varför inte en kampanj där alla tidningar får konkurrera med varandra ett år varefter du väljer att prenumerera med den bästa.

Varför inte en kampanj där alla tidningar får konkurrera med varandra ett år varefter du väljer att prenumerera med den bästa.

Precis. Alla tidningar är gratis under ett år, sedan får alla rösta vilken som är bäst. En annan tanke är att låta SJ, SAS och Malmö Aviation stå för gratis resor under en period och på samma sätt får vi rösta fram vem som är bäst.

Finns inga gränser...locket är öppet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar