Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gotland

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Tänkte ta mig till Gotland några dagar under april och spontanafotografera. Några idéer på sådant som bara måste avbildas?

Mina tidigare erfarenheter av Gotland är begränsade till 7,5 månads krigstjänst i mitten av 80-talet på P18 i den kassernen som nu är vandrahem i Visby. Det jag då lade märke till var de vackert befolkade stränderna, de trevliga pubarna och naturen på norra och östra Gotland, samt raukfälten på Fårö.

I mitten av januari var jag på återbesök i samband med en arbetsresa, där fanns återuptäcka Visbys gamla stad.

Bilagor

• img_4611.jpg
    img_4611.jpg
    37.9 KB · Visningar: 447
Bilburen ??
April är väl ingen månad direkt som bjuder på någon växtlighet i stor mängd så du kan ju kanske ägna dig lite åt byggnader och kultur.

Stenkusten norrut kan ju ge lite fina bilder..

Kusten norr om Slite finns också en del.

Ekstakusten är inte heller så dum.

http://www.guteinfo.com/

hittar du hur mycket som helst..

mvh/Gunte..

Passa på att fånga kargheten och vinden som finns höst-vår. Den är intressant, bildmässig och inte sönderfotograferad som mycket annat på

Tackar för tipsen. Jo, jag är bilburen. Jag tror att våren börjar i april och den genuina gotländska själen finns kvar innan den förstörs av fastlänningarna från Stureplan i juli.

Själv är jag heltorsk på raukfälten vid Holmhällar på SÖ Gotland. Kolla även gärna in den lilla "ön" Furillen på NÖ Gotland. Där finns nerlagda kalkbrott som med tiden blivit små insjöar, kanske inte så kul om de är frusna förståss. osv.

Spendera gärna en dag bland gränder i visby och runt ringmuren, där finns potential till många fina bilder och du verkar ju gilla att fota arkitektur...

Jag skulle nog föreslå att du köper en "gula kartan" över norra gotland. Mycket användbart om man vill ut till kusten på småvägar.

Jag rekomenderar också stenkusten varmt tillsammans med furilden norr om slite även åminne strand (utan folk) och gothemhammar kan vara fint om jag skall kompletera tidigare förslag.

www.gotlandska.se hittar du många foton från gotland att inspireras av. galleriet hittar man via en länk till vänster i den gröna framen en bit net på sidan.

Jag bor själv i Slite på östkusten, kolla in mina bilder.

Denna bild kommer från naturreservatet Burge norr om visby.

Bilagor

• pict0660.jpg
    pict0660.jpg
    43.8 KB · Visningar: 344
vindsnurror

om du gillar vindkraftverk och stenbrott kan du ju åka till smöjen, själv hatar jag dom men somliga anser att dom är vackra...
/Pott

Jag har någon bild om du kollar in hos mig. Muren kan va väldigt fin att fota.. även om den fotas av alla.

Sen är det häftiga solnedgångar mot havet.

Det står små väderkvarnar här och där om man åker ut från Visby.

Även några fyrar utplacerade runt ön.

Det finns också häftiga naturreservat om man har tid att trassla in sig i snår någon dag.

Strålande! Det finns hur mycket som helst att fotografera, som; fiskeläger, skeppsättningar, betongvägar, kalkstenshus, jordbruk, natur, djur och människor.

Det här också förresten. Finns på min sida i större format (båda bilderna och ytterligare någon/några).

Bilagor

• pw_3f2cd1e01ff65.jpg
    pw_3f2cd1e01ff65.jpg
    4.6 KB · Visningar: 240
Spontanfotografera borde väl betyda att planering är överflödig. Men jag skulle rekommendera ett halvt glömt kulturarv på Gotlan. Kyrkorna. Finns i överflöd och i en mängd arkitektiska varianter. Kanske ett tema på kyrkor. Förutsätter väl att man är intresserad av arkitektur eller religions historia, men fina byggen är det. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar