Annons

Gosh, 60D eller 7D, vilken ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

cheetah1

Avslutat medlemskap
Finns säkert ett dussin trådar om detta redan, men jag startar en ändå.

Canon 60D för ca 4500 kronor mindre (inklusive batterigrepp och ett extra batteri) gentemot 7D.

Samma antal pixlar.
60D har rörlig skärm.
7D har bildstilar (Picture Style) som medger stort dynamiskt omfång i filmläge (även i fotoläge om man inte vill plåta i RAW).
60D är en lättare kamera.
7D har en helvetes massa autofokus punkter.
60D är sprillans ny.
7D tar upp till 8 bilder per sekund (extra filmfunktion med andra ord ;) )

Nackdelar:
60D tar bara SD-kort.
7D är en stor bjässe, särskilt med batterigrepp.
60D är inte vädertätad och har inte magnesiumchassi
7D är avsevärt äldre
60D har (förstås) inte lika mycket flashiga funktioner
7D har fått negativa recensioner (har inte sett något negativt om 60D än.

Kameran i fråga ska ersätta en 350D. När 40D fanns var jag på vippen att köpa en sån.

Utöver det undrar jag om ni har några rekommendationer på butiker att gå till för att klämma och känna på grejerna, helst med möjlighet att sätta ihop huset med ett batterigrepp. Bör ju vara butiker med bra priser om man bestämmer sig. Bör ligga i Skånes västra halva. Mediamarkt har jag hört gott om. Elgiganten brukar ju ha hyfsade priser också. Expert har ju sällan särskilt bra priser tyvärr.

Så, nån som vill hjälpa?
 
40d finns begagnad till bra pris, annars hade jag satsat på 7d.. du kommer inte bli missnöjd :)

Ang butiker så finns rajala, Scandinavian photooch japanphoto i Malmö.
 
Ja jag har ju själv uppgraderat från en 350D och jag valde 60D när jag stod inför samma val.

Den vridbara skärmen är väldigt användbar på många sätt både för filmning och foto,den var ett mycket större lyft än jag trodde innan jag hade provat den. Att den sedan går att vända ut och in så den är skyddad mot kamerahuset är ett extra plus i de lägen man bara använder sökaren.

Den Specialbildstilen för filmning Cinestyle som finns till 7D fungerar även till 60D som dessutom har en manuell ljudinställning som 7D saknar.

60D har viss vädertätning den med även om 7D är mer ruggad och har magnesiumchassi.
Samtidigt är kompositplasten ordentligt tilltagen och 60D känns gedignare än vad man kan tro. Plast är dessutom skönare att hålla på vintern och den känns verkligen inte plastig till skillnad mot gamla 350D som ändå hängt med utan krångel alls under de år jag använt den och jag köpte 350D direkt när den kom ut.

Behöver man snabbast möjliga serietagning och mer avancerad autofokus så är det 7D som gäller men för normala behov fungerar 60D utmärkt och 5,3 bilder/sek känns snabbt när man kommer från en 350D.

Autofokusen är mycket bättre än 350D hos 60D och bilderna på högsta iso 12800 är bättre än vad gamla 350D presterade på dess högsta iso 1600.

Jag provade att ta lite bilder i dunkelt ljus utan blixt inne tillsammans med en kompis som har en Nikon D5000 och han blev förvånad över hur mycket bättre min kamera fungerade på högiso.Var själv förvånad att det alls gick att fota i det svaga skymmingsljuset dessutom med den ljussvaga kitzoomen 18-135is.

Själv tycker jag att den vridbara skärmen och manuella ljudregleringsmöjligheten vid filmning var det som tillsammans med det lägre priset avgjorde för mig, hade först funderat på 600D men tyckte det var mera av en uppgradering att gå på 60D istället.

Men olika personer har ju olika behov så ta den som känns bäst för dig när du provat kameramodeller. Tänk igenom vad du vill använda kameran till och vilka behov du har i förhållande till priset.
 
Gu va svårt!

Hittade dessutom ett erbjudande på 7D på scandinavianphoto som sparar mig ungefär 600 kronor (paket med batterigrepp). Samtidigt dyker det då och då upp en banner på Cyberphoto med bild på en 7D med texten "Greppet på köpet", men inget erbjudande syns när man kollar. Har mailat och frågat, men det är ju helg...

Ja, vi får se, kanske åker in till Scandinavian i Malmö på måndag och kollar. Dom har bäst pris hittills iallafall.

Tackar för svar hursomhelst!
 
7D har bildstilar (Picture Style) som medger stort dynamiskt omfång i filmläge (även i fotoläge om man inte vill plåta i RAW).
Picture Style finns i alla moderna EOS:ar.

60D tar bara SD-kort.
Inte nödvändigtvis en nackdel.

7D är avsevärt äldre
Inte avsevärt äldre. Något äldre, men det spelar ingen roll.

Så, nån som vill hjälpa?
Hur vill du kunna använda kameran? Om man inte är actionfotograf är det ingen större poäng att välja EOS 7D istället för EOS 60D, men om man är väldigt intresserad av att fotografera sport och flygande fåglar så är det EOS 7D man ska välja. EOS 60D är nog lite trevligare för makrofoto med den vridbara skärmen.
 
Picture Style finns i alla moderna EOS:ar.


Inte nödvändigtvis en nackdel.


Inte avsevärt äldre. Något äldre, men det spelar ingen roll.


Hur vill du kunna använda kameran? Om man inte är actionfotograf är det ingen större poäng att välja EOS 7D istället för EOS 60D, men om man är väldigt intresserad av att fotografera sport och flygande fåglar så är det EOS 7D man ska välja. EOS 60D är nog lite trevligare för makrofoto med den vridbara skärmen.

Jag tycker om de många AF punkter på 7D som 60D inte har. Då kan jag lätt komponera utan att flytta kameran en mm.

/Stefan
 
Inte nödvändigtvis en nackdel.
Ptja, jag har svårt att se hur det kan vara en fördel.
1. Jag har redan en drös CF.
2. Dom är långsammare (25 MB/s mot 60 MB/s som jag har hittat, har bara kollat snabbt).
3. Dom är fortfarande förhållandevis dyra jämfört med andra lagringsmedia, särskilt i stora storlekar.
Fördelar:
1. Dom är mindre och lättare.
2. Tåligare kontaktdon.
3. Samma som 3 ovan, dom är något billigare.
Inte avsevärt äldre. Något äldre, men det spelar ingen roll.
Mja, ett år äldre tycker jag är ganska avsevärt när det kommer till modern elektronik...
Hur vill du kunna använda kameran? Om man inte är actionfotograf är det ingen större poäng att välja EOS 7D istället för EOS 60D, men om man är väldigt intresserad av att fotografera sport och flygande fåglar så är det EOS 7D man ska välja. EOS 60D är nog lite trevligare för makrofoto med den vridbara skärmen.
Det är det som är grejen, jag har svårt att motivera ett kameraköp alls eftersom jag inte har nåt fast syfte med mitt fotograferande utan jag plåtar mer vad som faller på. Dessutom funkar min 350D utmärkt fortfarande, så egentligen BEHÖVER jag inte köpa nån ny kamera alls.
Att då motivera att köpa en kamera som är i runda slängar 4-4500 kronor dyrare känns ganska svårt.

Dessutom oroar jag mig för att 7D med batterigrepp på blir en hiskelig klump att släpa runt på...
 
Dessutom oroar jag mig för att 7D med batterigrepp på blir en hiskelig klump att släpa runt på...

Själv tycker jag batterigrepp är ganska onödigt på 7D. På 350D och 400D som jag hade tidigare kändes det viktigare eftersom kamerorna var så små att jag inte tyckte jag fick bra grepp om den. På min 7D och 5DMk2 har jag aldrig känt behov av ett batterigrepp. Bättre att bara köpa ett extra batteri i reserv. På vintern är det dessutom en fördel att ha ett varmt batteri i fickan att byta med när kapaciteten minskar på grund av kylan.
 
Blev lite nyfiken när jag läste att 7D är 1år äldre än 60D.
Finns det nåt på 60D som är märkbart bättre än 7D?
(Frånsett vinklingsbar skärm då.)
Mao finns det nån väsentlig elektronik som är förbättrad sen 7D?
 
Blev lite nyfiken när jag läste att 7D är 1år äldre än 60D.
Finns det nåt på 60D som är märkbart bättre än 7D?
(Frånsett vinklingsbar skärm då.)
Mao finns det nån väsentlig elektronik som är förbättrad sen 7D?

En förändring i mjukvaran är iaf att 60D har ISO-begränsare, vilket jag gärna sett på 7D. Det borde väl gå ordna med ny firmware?
 
Mja, ett år äldre tycker jag är ganska avsevärt när det kommer till modern elektronik...
Men det spelar ingen signifikant roll i det här sammanhanget.

Det är det som är grejen, jag har svårt att motivera ett kameraköp alls eftersom jag inte har nåt fast syfte med mitt fotograferande utan jag plåtar mer vad som faller på. Dessutom funkar min 350D utmärkt fortfarande, så egentligen BEHÖVER jag inte köpa nån ny kamera alls.
Att då motivera att köpa en kamera som är i runda slängar 4-4500 kronor dyrare känns ganska svårt.

Dessutom oroar jag mig för att 7D med batterigrepp på blir en hiskelig klump att släpa runt på...

Köp en EOS 60D då. Jämfört med din EOS 350D är den ett ordentligt hopp in i framtiden, speciellt när det gäller skärmens kvalitet och hur bra videofilmer man kan göra ...
(Jag har både EOS 350D och EOS 60D.)
 
En förändring i mjukvaran är iaf att 60D har ISO-begränsare, vilket jag gärna sett på 7D. Det borde väl gå ordna med ny firmware?

Det är antagligen ganska ofta som finesser i nyare kameror kan efterinstalleras i lite äldre med hjälp av ny firmware, men Canon har hittills varit rätt snål med sådant. Andra kameratillverkare är bättre på det.
 
Jag tackar för alla råd. Det blev en 7D.

Om nu bara batteriet ville bli fulladdat den här veckan också! *studsar upp och ner*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.