Annons

GoPro eller vattentät kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morgonkaffe

Ny medlem
Jag ska på resa inom kort och kommer vistas i regnskog och dyka i saltvatten. Ingen extremsport skall utövas, men det kommer garanterat vara blött. Idag har jag i dagsläget en kompaktkamera som fungerar otroligt bra, Sony DSC-HX20V - som följde med mig förra gången på liknande visit.

Det som dock var synd var att jag fick lämna kamera på hotellrummet flera dagar, jag vill denna gång gärna kunna ta med mig min kamera oavsett väderlek eller äventyr. Gärna filma under vatten med bra kvalité.

Valet står alltså av att köpa en vattentät kompaktkamera eller en GoPro. Fastnat för Nikon Coolpix AW110 som vann "Waterproof Camera Group Test 2013" och fick Silver Award av DPrewiew. Men presterar GoPros bättre under vatten?

Jag har spanat lite i diverse elektronik kedjor, men litar inte alls på säljarena där.

Vad tycker ni?
 
Mina erfarenheter av kompaktkameror och GoPro talar för en bra kompaktkamera med UV-hus. Det du vill ha under vatten är mycket vidvinkel och ljusstyrka.

Mina reflektioner:
GoPro är primärt en videokamera. Du ser inte vad du filmar eller fotograferar. Kameran med uv-huset sjunker. Bildkvaliteten är riktigt bra för att vara en actionkamera. Används företrädesvis fast monterad på kroppen eller på en liten monopod. Slå på den när du hoppar i vattnet och så får det bli som det blir.

Vattentålig kompakt låter attraktivt, men min erfarenhet är att det är en kompromiss. Den fungerar under vatten men är oftast ingen höjdare vad beträffar bildkvalitet, vidvinkel och ljusstyrka. Dess styrka är kompromissen. Kameran lär inte flyta.

Bättre kompakt med uv-hus är enligt min mening den bästa lösningen. Jag har använt Canons S110 som fungerar utmärkt. Jag uppskattar att kameran flyter i uv-huset.

Detta är mina erfarenheter, andra har säkert andra förslag. Hoppas du blev lite klokare :)
 
Jag hade kikat lite på Nikon AW1. Har inte provat just den modellen men har själv en Nikon 1 J2 och är mycket nöjd med den.

Lycka till!

edit: ser nu att du redan hittat till DP Review så jag tog bort min länk :)
 
Det du vill ha under vatten är mycket vidvinkel och ljusstyrka.

Mina reflektioner:
GoPro är primärt en videokamera. Du ser inte vad du filmar eller fotograferar. Kameran med uv-huset sjunker. Bildkvaliteten är riktigt bra för att vara en actionkamera. Används företrädesvis fast monterad på kroppen eller på en liten monopod. Slå på den när du hoppar i vattnet och så får det bli som det blir.

Vattentålig kompakt låter attraktivt, men min erfarenhet är att det är en kompromiss. Den fungerar under vatten men är oftast ingen höjdare vad beträffar bildkvalitet, vidvinkel och ljusstyrka. Dess styrka är kompromissen. Kameran lär inte flyta.

Bättre kompakt med uv-hus är enligt min mening den bästa lösningen. Jag har använt Canons S110 som fungerar utmärkt. Jag uppskattar att kameran flyter i uv-huset.

Jag håller ganska rakt av Arne, det han beskriver stämmer.

Det jag kan lägga till är att i valet mellan å ena sidan vattentät kompakt och å andra sidan vanlig kompakt + uv-hus är att vattentäta kompakter har sina största fördelar i a) smidigheten och b) att de dessutom ofta är mycket stryktåliga. Ett uv-hus blir däremot oftast lite klumpigare, både att packa och att hantera. Men vattentäta kompakter har, som Arne är inne på, tråkigare optik (den måste vara kompakt för att få plats inom det tåliga höljet) och ger mindre vidvinkel och har dålig ljusstyrka.

Oavsett så är det smart att ha med sig två kameror på en resa, så att du skaffar ett alternativ till din HX-20 (som ju är en mycket bra kompakt) låter klokt. Retfullt om den enda kamera man har med sig går sönder.
 
GoPro är primärt en videokamera. Du ser inte vad du filmar eller fotograferar.
Vattentålig kompakt låter attraktivt, men min erfarenhet är att det är en kompromiss.


Ett uv-hus blir däremot oftast lite klumpigare, både att packa och att hantera. Men vattentäta kompakter har, som Arne är inne på, tråkigare optik

Tack för alla svar.

Smidigheten väger helt klart över uv-hus, AW1 är riktig klumpig. Ordentligt sugen på en GoPro, men i och med att jag ska vara borta i 4 veckor och har mycket limiterad tillgång till datorer så är det inget funktionellt alternativ. Film slukar minne och batteri snabbt, vågar inte gambla med att vara med om någonting episkt och stå utan batteri/minne.

Åkte till Elgiganten och köpte en AW110, får bli en släng och däng kamera, inte testad under vattnet men hittills är jag mycket nöjd.

Off topic: Bara jag som alltid säger till i kassan på Elgiganten? Denna gång skiljde det 300 kr mellan deras hemsida och butiken. I och med att dom har "prisgaranti mot sig själva" så har jag uppskattningsvis tjänat över 2000 kr i år på att säga till när jag handlar. Köpte DSC-HX20V i fjol hos dom också och då fick jag det ~600 kr billigare, helt sjukt!?
 
Tack för alla svar.

Smidigheten väger helt klart över uv-hus, AW1 är riktig klumpig. Ordentligt sugen på en GoPro, men i och med att jag ska vara borta i 4 veckor och har mycket limiterad tillgång till datorer så är det inget funktionellt alternativ. Film slukar minne och batteri snabbt, vågar inte gambla med att vara med om någonting episkt och stå utan batteri/minne.

Åkte till Elgiganten och köpte en AW110, får bli en släng och däng kamera, inte testad under vattnet men hittills är jag mycket nöjd.

Off topic: Bara jag som alltid säger till i kassan på Elgiganten? Denna gång skiljde det 300 kr mellan deras hemsida och butiken. I och med att dom har "prisgaranti mot sig själva" så har jag uppskattningsvis tjänat över 2000 kr i år på att säga till när jag handlar. Köpte DSC-HX20V i fjol hos dom också och då fick jag det ~600 kr billigare, helt sjukt!?

Sätt att kunna tjäna någon extra slant på dem som inte kollar. Media Markt går ifrån detta mer och mer också. Skilda priser i butik mot webben.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 
Mina reflektioner:
GoPro är primärt en videokamera. Du ser inte vad du filmar eller fotograferar. Kameran med uv-huset sjunker. Bildkvaliteten är riktigt bra för att vara en actionkamera. Används företrädesvis fast monterad på kroppen eller på en liten monopod. Slå på den när du hoppar i vattnet och så får det bli som det blir.

Har en GoPro Hero 3 med LCD-skärm där bak. Ser bra vad man filmar/fotograferar. ;)

Problemet med GoPro är att man får köpa till allt som är nödvändigt och det blir dyrt innan man har allt som man vill ha.
 
Har en GoPro Hero 3 med LCD-skärm där bak. Ser bra vad man filmar/fotograferar. ;)
Funkar LCDn samtidigt som man vill ha det större batteriet? Får det plats i huset?

Det finns en flytkudde till GoPro och den funkar ypperligt. Men är det ngn som vet om den funkar när man sätter på det större batteriet och dess bakstycke?
 
För att vara lite motvals så kan jag väl säga att jag fotade i stort sett alla stillbilder under förra årets semester fotade jag med gopron. Visst tröttnar man lite på fisheyeeffeken efter ett tag. Men jag tyckte att det var befriande att man inte såg vad man plåtade och inte heller kunde justera något. Man slipper alla krav på tankeverksamhet som en systemkamera eller mer avancerad kompakt ställer och man kan fokusera på upplevelsen. Kameran kunde alltid ligga i fick, oavsett om jag var ute och cyklade i fjällen, hoppade i havet från klippor eller satt och fikade.

Visst är det en kraftig kompromiss. Men jag tycker att det är värt det, om man vill uppleva saker med ögonen istället för genom en kamera.

Bilderna blir dock rätt kackiga så fort det blir mörkt.
 
Funkar LCDn samtidigt som man vill ha det större batteriet? Får det plats i huset?

Det finns en flytkudde till GoPro och den funkar ypperligt. Men är det ngn som vet om den funkar när man sätter på det större batteriet och dess bakstycke?

Om du menar ett sådant man sätter på baksidan, utanpå precis som LCD-skärmen, vet jag inte om det fungerar. Men det finns ju olika vattentäta skal (följer med), som man kan byta ut.
Kanske finns något som är tillräckligt stort då de bygger bakåt, men jag skulle inte vara alltför förhoppningsfull.

Kan inte kolla just nu, då min sitter monterad på en drönare för tillfället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.