sebmacahan
Aktiv medlem
Jag använder Color efex konstant. Pro contrast, brilliance warmth och polarization kan göra underverk. White neutralizer likaså.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har inte PS/LR tagit över helt, för ett par år sedan tyckte jag olika plugins kändes som ett alternativ. Var inne på Onoleos hemsida igår, ett bra HDR-program, men sidan är inte uppdaterad sedan 2016.
Alla tutorials idag är PS/LR med undantag kanske för vissa raw-konverterare.
Kollar man grejjer från Lynda och Fstoppers som kommit ut de senaste åren så är det väldigt ofta Nik color efex används som extraprogram inuti photoshop. något som jag verkligen själv tagit till mig.
Absolut, det är bra program. Har det själv, några plugins från Topaz, Photomatix och Onoleo, men inget installerat
Menar alla fototidningar idag som sysslar med redigering (och det är många), verkar uteslutande jobba med PS/LR. Vet inte varför det är så, men det förstärker Adobes dominans.
Kanske är det så att PS/LR CC till förmånligt pris, blev knäcken för andra utvecklare. Även om delar i andra program tom är bättre än Adobe.
Har alltid haft Nik och jobbar med Photoshop. Det är ju inte så att man jobbar med Nik och inte Photoshop, Nik är ju en plugin i Photoshop, så du kan ju inte ha det utan att ha Phothoshop. Dessutom kan inte allt göras i Nik, men den gör ju vissa saker mycket snabbare och smidigare än om man ska göra allt med endast Photoshop funktioner.
Det är så jag också har använt NIk, idag settings-möjligheterna så ofantligt många. PS är trögare, men tycker det i kombination med LR slår ut det mesta. Gillar bilder med stort dynamiskt omfång, men samma där, tycker PS/lager slår ut HDR-programmen, även om Aurora verkar intressant när det släpps till PC. Bilderna blir renare i PS, mot att slå ihop bilder med HDR.
Däremot tycker jag både NIK och Topaz är "inspirerande" program, en knapptryckning och ett nytt utseende.
Vet inte riktigt vad du menar, men PS har ju en HDR funtkion, merge to HDR, och den funktionen tycker jag ger sämre resultat än HDR Efex pro 2.
Vet inte riktigt vad du menar, men PS har ju en HDR funtkion, merge to HDR, och den funktionen tycker jag ger sämre resultat än HDR Efex pro 2.
Är inte PS HDR samma som den som finns i LR? För den är riktigt bra tycker jag.
/Stefan
I så fall (har inte provat i LR) är det jag som inte lärt mig använda den rätt, tycker inte det blir bra i PS i alla fall. Sen kan man ju roa sig med att definiera "bra".