Annons

Godkänt mörkerrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hallå allesammans!, har nu inrättat ett mörkerrum i min källare pga att gymnasiet jag har börjat på inte hade något, är inte det nästan obligatoriskt att ha ett? :p

så jag har fixat ihopp ett mörkerrum hemma,
har införskaffat mig en
LPL Pro C7700 MX Color
7 paket Emak papper
+ lite annat papper
D76 + T-max fix och polymax framkallare
och resten ni ser på bilderna

har jag gjort ett bra jobb? ;)
för övrigt kan jag rekomendera LPL Pro C7700 MX Color, den är fantastiskt bra!

Bilagor

• IMG_3255.jpg
    IMG_3255.jpg
    16.8 KB · Visningar: 721
  • IMG_3252.jpg
    IMG_3252.jpg
    19.2 KB · Visningar: 676
Vackert!

Jag blir avis! Skulle kanske hänga ett svart tyg bakom förstoringsapparaten. De brukar alltid läcka ljus och vitt kakel kan nog reflektera en hel del och kanske slöja papperet.

Ett föredömligt bygge. Blir nostalgisk då jag minns hur det kändes då man äntligen fick till inredningen så att den både var snygg och funktionell.
Var riktigt försiktig med elen! Jordfelsbrytare är ett krav. Du bör också ha en matt svart yta bakom förstoringsapparaten för att undvika reflexer. Se till att det inte är för mörkt, du bör skaffa ytterligare en lykta. Dessutom skulle jag föreslå en fixlampa (vitt ljus) . Är det badrummet som har fått lämna plats?

Ser fint ut! Men tyvärr har jag den erfarenheten att Emaks papper kan åldras och slöjas med tiden. Annars är det en favorit. Dessutom bör du förvara papper i en ljusstät låda.

Se till att du har en (eller två om du kör på mellanformat också) bra glugg på aparaten bara....kvalitetsoptik till förstoringsaparater kostar just ingenting nu för tiden dessutom.

Gillar också LPL. Sååå skönt att kunna göra stora (40x50) direkt på plattan.

Eftersom du har vitt kakel tycker jag nog också att mörkt tyg bakom f-app skulle vara bra. I min (tämligen minimala, men med vask försedda) skrubb har jag målat med sådan färg att det inte ska slöja papperet.

Du skriver inget om optiken. Med så pass bra förstoringsapparat antar jag att du har bra grejor. Annars så är bra optik (Componon, El-Nikkor etc.) riktigt överkomligt nu på eBay o liknande.

Du skriver inget om optiken. Med så pass bra förstoringsapparat antar jag att du har bra grejor. Annars så är bra optik (Componon, El-Nikkor etc.) riktigt överkomligt nu på eBay o liknande.

EL-nikkor (50mm) finns i två utförande, delvis den billigare f4 som är en tessar-konstruktion och är bra i sin klass men inte kan tävla med de mer påkostade modellerna på f2,8 (6-linsiga).
Om du vill ha möjlighet att göra riktigt stora förstoringar utan bök finns det nu en rodenstock eurygon 40mm ute på tradera för struntpengar. Det är en bra optik som dessutom är vidvinklig så du får ut mer av den pelare du har.

Rodenstocks coponon och componar är lätta att förväxla (kanske med mening) men där är componon (endast O vokaler) den vassare medan componaren är en lite mer budgetoptik.

För närvarande kommer jag inte på vad schneiders gluggar heter...men grundregeln är densamma, de tyrare gluggarna har ofta f2,8 som inställningsbländare och f5,6-8 som optimal arbetsbländare medan f4 är inställningsbländare och f8-f11 är optimal arbetsbländare för de billigare.

Undantaget är focotar-gluggarna som är ljusvaga (f4,5 och därför lite jobbiga att jobba med) men mycket bra för svart/vita förstoringar, ligger en sådan på tradera också...

Alla dessa ligger i mitten av skalan av vad du kan ha, över alla dessa har du den apokromatiska horden för färg-förstoringar (overkill om du inte håller på med färg) och under har du de flesta av tredjepartstillverkarna (meopta, hansa osv...).

Rodenstocks coponon och componar är lätta att förväxla (kanske med mening) men där är componon (endast O vokaler) den vassare medan componaren är en lite mer budgetoptik.

För närvarande kommer jag inte på vad schneiders gluggar heter...
Det är dom som heter Componon och Componar. Rodenstocks heter väl Rodagon?

Olle

... har du de flesta av tredjepartstillverkarna (meopta, hansa osv...).
Meopta tillverkade egen optik till sina egna förstoringsapparater, så då kan man väl inte anse att de är en tredjepartstillverkare. Till den Meopta jag hade i mitt mörkrum i slutet av 70-talet hade jag en EL-Nikkor, så i min värld är det Nikon som är en tredjepartstillverkare i mörkrummet.

Ett föredömligt bygge. Blir nostalgisk då jag minns hur det kändes då man äntligen fick till inredningen så att den både var snygg och funktionell.
Var riktigt försiktig med elen! Jordfelsbrytare är ett krav. Du bör också ha en matt svart yta bakom förstoringsapparaten för att undvika reflexer. Se till att det inte är för mörkt, du bör skaffa ytterligare en lykta. Dessutom skulle jag föreslå en fixlampa (vitt ljus) . Är det badrummet som har fått lämna plats?

den bra med denna lilla apparat är att den inte släpper ut något ljus bakom den, så det blir ingen reflektion i kaklet :p

och ja, badrummet som används någon gång per år har lämmnat platts till något som på 3 dagar vart använt mer än badkaret :p

den bra med denna lilla apparat är att den inte släpper ut något ljus bakom den, så det blir ingen reflektion i kaklet

Det är inte bara därför man bör ha svarta/mörka vägg- och takytor runt förstoringsapparaten. Själva belysningen av papperet gör att ljus reflekteras åt sidorna och uppåt (från pappersytan), och som sedan reflekteras tillbaka i ljusa väggar/tak mot papperet. Så minimalt reflekterande ytor runt apparaten är viktigt, oavsett om apparatens huvud läcker ljus eller ej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar