Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Goda Råd Önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

swat

Guest
Någon som kan hjälpa mig med lite goda råd om inställningarna på min nyinköpta Minolta Dimage 7Hi vid landskapsfotografering.

Jag får inte riktigt till det!!

Vad bör jag tänka på gällande skärpedjup etc ?
Slutar/bländartider etc etc.

Tack på förhand!

Göran
 
Du kanske kan precisera vad det är du inte får till?

I korta drag så ger liten bländare (hög siffra) stort skärpedjup och stor bländare kort skärpedjup. Stort skärpedjup är inget större problem med digitalkameror som pga sin lilla bildsensor automatiskt ger stort skärpedjup. Då kan det vara svårare att med hjälp av kort skärpedjup frilägga bakgrunden.

För att göra det så väljer du stor bländare (låg siffra) samt lång brännvidd. Gå så nära motivet som möjligt & se till att bakgrund ligger så långt bakom motivet som möjligt.

Ang. tidsinställning så är det viktigt att du väljer en tid som gör att du slipper skakningsoskärpa. Om du använder brännvidd 200 mm så måste du se till att du har en tid på 1/250 sek. eller helst snabbare, om det inte är möjligt så får du ställa upp känsligheten (ASA-inställningen) på kameran eller ännu hellre använda stativ.

Dimage 7i/hi är inte kända för att vara brusfria så se till att ställa in kameran på 100 ASA & använd helst inte autoläget där den väljer mellan 100 eller 200 ASA beroende på ljusförhållandena. Högre ASA-tal ger mer brus.

En tumregel som stämmer hyfsat är att du bör, om du är stadig, slippa skakningsoskärpa om du håller dig till denna formel, brännvidd x 1 = tid. Exempel, vid brännvidden 100mm så bör du för att vara säker använda minst 1/100 sek (närmaste tid blir då 1/125 sek). Vid 28mm så kan du använda 1/30 sek.

På 7i/hi så har du ett mycket bra hjälpmedel för att slippa skakningsoskärpa, nedtill i sökaren så syns en liten skakningsoskärpesymbol om du använder en för lång tid till vald brännvidd.

Som jag skrev i början så kan du gärna precisera vad du inte är nöjd med så kan vi utveckla detta lite mer.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.