Annons

Gnisslande sensorrengörning D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Gzero

Medlem
Min d300 gnisslar lite när man startar den. Någon som har en fundering över detta eller det är bara att ignorera =)

Kameran har gått 23k exp cirka. Kanske dags för en service.
 
Jag hör ett litet svagt gnisslande men då får jag lyssna noga, det skall tydligen vara så. Hade jag inte läst om det i en annan tråd hade jag förmodligen inte tänkt på det. /FW
 
Min d300 gnisslar lite när man startar den. Någon som har en fundering över detta eller det är bara att ignorera =)

Kameran har gått 23k exp cirka. Kanske dags för en service.

Min D300 "gnisslar" också. Det är sensorrengöringen som låter. Stäng av funktionen och starta om igen så bör det inte låta något.
 
Min d300 gnisslar lite när man startar den. Någon som har en fundering över detta eller det är bara att ignorera =)

Kameran har gått 23k exp cirka. Kanske dags för en service.
Min låter oxå vid rengöring, på o av för min del och då jag rengör manuellt.
 
jag upptäckte exakt samma grej på min D300 för första gången häromdan. den har kört ca 10000 exp och aldrig låtit så förut. blev livrädd att det var nåt skräp som fastnat vid rengöringsmekanismen och som i värsta fall skulle kunna föras över till sensorn. men ni tycker inte det finns nån orsak att oroa sig alltså?
 
Samma här. Har den inte på vid uppstart/avstängning utan kör manuellt ibland och då gnisslar det lite. Vet inte hur rengöringen i kameror fungerar, om något normalt är lite fuktigt eller så men det låter ungefär som en riktigt torr trasa mot ett fönster. Eller som en riktigt fuktig trasa mot fönster som också kan generera gnisselljud.
 
Tack för det, kul att läsa!

Gick faktiskt även ner till KameraDoktorn i Stockholm som aldrig hört talas om nåt liknande. Han ringde till nikon-mekanikerna i saltsjö-boo, och deras reaktion var att de var förvånad att ingen av oss hört det tidigare. Med andra ord inget att oroa sig för. Skönt.

Men lik förbannad är det ett konstigt ljud, låter som du säger som en trasa mot en glasruta. Knappast så man tänker att det kommer av snabba vibrationer.
 
Tack för det, kul att läsa!

Gick faktiskt även ner till KameraDoktorn i Stockholm som aldrig hört talas om nåt liknande. Han ringde till nikon-mekanikerna i saltsjö-boo, och deras reaktion var att de var förvånad att ingen av oss hört det tidigare. Med andra ord inget att oroa sig för. Skönt.

Men lik förbannad är det ett konstigt ljud, låter som du säger som en trasa mot en glasruta. Knappast så man tänker att det kommer av snabba vibrationer.

Är det inte någon form av ultraljudsmekanism? Låter lite på samma sätt som när en tandhygienist jobbar med ultraljud. Jag brukar bara köra min manuellt då och då efter objektivbyte.
 
"This system uses a series of high resonance frequencies to vibrate the optical low pass filter."

det borde ju vara nån slags ultraljud typ. sånt där är inte min starka sida. men det där med tandläkaren låter rimligt.

jag brukade ha min på automatisk rengöring vid avstängning, men jag ska nog ta efter dig och köra på manuellt när jag bytt glugg. mest för att det där ljudet fortfarande ger mig obehgaskänslor (kanske pga just tandläkaren?) trots att jag nu vet att det inte är nåt fel.
 
Grejen med det här systemet är att man kan köra det ofta, ju oftare desto bättre för skiten sätter sig hårdare ju längre den får sitta där. När jag bytte från D200 utan den här funktionen till D300s har jag märkt att det blir avsevärt mindre skit på sensorn, troligen för att jag använder rengöringen.
 
Att skaka loss smuts exv damm fungerar OK med kamerornas inbyggda sensorrengöring men problemet är när jag får stänk, saltvatten, etc in i kameran då hjälper bara manuell "våttvätt" av sensorytan. Som fotograf kan man inte alltid välja ett lugnt ställe för ett objektivbyte.
Jämfört med mina gamla D1x d2x, 5d mfl kameror som saknar dammborttagning så fungerar 5dmk2 dammborttagning bra och jag slipper blåsa sensorn fri från damm lika ofta som förr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.