Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gluggar från analog till digitalhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

lennwac

Ny medlem
Hej!
Har sökt på forumet men inte hittat något svar på följande fråga.
Jag har en analog EOS 300 med originalobjektiv samt ett extra tele, bägge med autofkus.
Finns det någon chans att objektiven passar till ett digitalhus, till exempel EOS 350?

Tack på förhand!

Lennart

Hej!
Har sökt på forumet men inte hittat något svar på följande fråga.
Jag har en analog EOS 300 med originalobjektiv samt ett extra tele, bägge med autofkus.
Finns det någon chans att objektiven passar till ett digitalhus, till exempel EOS 350?

Tack på förhand!

Lennart

Hej Lennart!

ALLA EF-objektiv (autofokusobjektiv både Canons egna och andra tillverkares) objektiv passar till Canons digitalhus.

Du får räkna om bildvinkeln med faktor 1.6X pga. de flesta digitala kamerors mindre sensorer. Om du idag har t.ex ett 100 mm kort tele blir motsvarande brännvidd 160 m.m. Gäller samma sak dina ev. zoomobjektiv.

Lycka till önskar Bengt H

Hejsan!

Jag har en EOS 350D och dels en gammal canonglugg och en gammal sigmaglugg.

Canongluggen fungerar, men sigman har kameran lite problem att läsa av bländarvärden och annat, så den fungerar bara i manuellt läge, och kameran returnar annars err99 =/

MvH Niklas J

Canongluggen fungerar, men sigman har kameran lite problem att läsa av bländarvärden och annat, så den fungerar bara i manuellt läge, och kameran returnar annars err99 =/
Ja, det är sant. Mitt förra inlägg är lite väl definitivt och optimistiskt. Det är ju ett känt problem att äldre piratobjektiv kan ha problem med nyare kameror (beroende på att tillverkarna inte hade tillgång till Canons specar utan egentligen bara kunde gissa vad som krävdes av elektroniken).

Hejsan!

Jag har en EOS 350D och dels en gammal canonglugg och en gammal sigmaglugg.

MvH Niklas J

En del äldre (inte alla) Sigmaobjektiv går att chippa om så att de funkar bra.
Det kostar några hundralappar så det är i de flesta fall tveksamt om det är värt besväret.

MVH J O

Sigma 24 f/2,8

Hej!

Har nyligen blivit ägare till ett 40D hus samt äger sedan tidigare ett äldre Sigma 24 f/2,8 som använts på en analog Eos 650. På 40D:n fungerar Sigma:t enbart på bl 2,8 och under förutsättning att inte blixt används.
Läste i denna tråden att det ev gick att "chippa om" äldre piratobjektiv för några hundralappar.
Vilket/vilka företag utför omchippningen?

/Bert

ANNONS