Annons

Glasnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

triumph5

Ny medlem
Har fått ca 2000 glasnegativ från tiden 1897 till 1911, Dom är i bra skick och ligger i originalkartongerna dom flesta, men en del ligger i kuvert som bara blir smulor när man rör dom.
Hur ska dom förvaras?
Hur gör jag rent negativen?

/Sonny

Låna Vårda och bevara bilder av Björn Andersson på biblioteket. Det är en handbok från Aktuell fotografi.

Där står det bla annat att man absolut inte ska förvara gamla glasplåtar i sina orginalkartonger. Man ska inte heller stapla dem i högar.

Det står att man kan använda plastfickor av typen polypropen, polyeten, triacetat och polyester.

skiftande lufttemperatur och luftfuktighet är farligt.

Jag förstår ditt problem och lider och glädjs med dig samtidigt :)

Äldre bilder tycker jag är fantastiskt kul att jobba med. Vi har fått in 4000-5000 glasplåtar i 9x12 storlek här på kommunen som ska sorteras och arkiveras (nån gång). Dom räddades från en vind i samband med nån rivning och det som har skadat dom är fukt och mekaniska skador. Vi har sån tur att originalskyddspapperet med fotografen anteckningar sitter kvar på i stort sett alla plåtar och har det funkat i 70 och 104 år så blir det knappast förstört nu bara man håller det torrt. Att lägga glasplåtarna direkt mot varandra verkar klart skadligt. Vi har några orignalkartonger med plåt mot plåt och där verkar det ha räckt med kondensfukt för att skador ska ha uppstått.

Att tvätta glassidan av plåtarna är inget problem. Jag använder vatten med en aning diskmedel i och och är mycket försiktig så inget hamnar på emulsionssidan. Sen tycker jag tunna glas torkar för fort om dom är för varma med risk att man använder för mycket vatten som kan hamna på fel ställe, så håll nere tempen helt enkelt. Jag använder några putsdukar för optik att putsa med. Det blir ett nedrans handtvättande av dom där dukarna men dom lyfter bort lorten bra så det är det värt.

Fick tipset av arkivansvarig på frälsningsarméns högkvarter att använda nåt som han kallade torkvätska till att torka plåtarna med efter att ha sköljt dom med vatten vid svårare nedsmutsning. Nu kan jag inte så mycket och fotokemikalier så om nån vet vad han menade för sorts torkmedel får ni gärna tipsa om det. Det skulle visst vara alkoholbaserat. Jag har rätt mycket trasiga plåtar att testa med att det funkar bra.

Annars så är det väl inga konstigheter utan är som film i stort sett. Emusionen är väl lite "porösare" än moderna negativ så fingeravtrycken blir värre tycker jag. Ta alltså inte på emusionen men det är väl en självklarhet för alla här.

Ett av de mer udda tipsen jag har fått är just från killen på frälsningsarmén. Om man behöver sätta ihop trasiga glasplåtar så kan man "spackla" sprickor med snor. Inte rinnande förkylningsklet utan det mer fasta som alltid finns lite av. Det skulle vara en gammal metod enligt honom. Själv brukar jag snora och snörvla större delen av vintern så jag måste alltså hitta en snordonator. Låter som sambon får rycka in som vanligt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar