Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glas löst på polaroidfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
På mitt hoya polaroidfilter sitter glaset lite löst. Det kan liksom snurra runt fritt oberoende av kanten runt, om ni förstår vad jag menar. :) Så ska det väl inte vara? Jag har använt det och det funkar ju ändå, men i allafall.

Runt glaset sitter en metallram. I förhållande till denna ska glaset inte kunna rotera. Däremot ska ramen som glaset sitter i kunna rotera i förhållande till den andra metallramen (den med gängorna).

Runt glaset sitter en metallram. I förhållande till denna ska glaset inte kunna rotera. Däremot ska ramen som glaset sitter i kunna rotera i förhållande till den andra metallramen (den med gängorna).

Okej, glaset på mitt filter kan snurra var jag än håller fingrarna... Så det kan inte vara rätt alltså?

Om du håller fast metallringarna så att de inte roterar, och kan rotera glaset så är det inte riktigt som det ska.

Ett glas i ett polfilter skall kunna snurra.

Det är inte så komplicerat. Jag menar att benämna infattningen av ett runt glas som en (metall)ram är lite av en tankevurpa. ;-)

Glaset i polfiltret skall kunna roteras så att man skall kunna styra reflexerna från det föremål man fotograferar.

Titta på en solbelyst bil tillexempel genom ett polfilter (det beöver inte sitta på en kamera) rotera polfiltret och titta på reflexerna i motorhuv och rutor så förstår man hur det funkar.

/Lasse

Ett polfilter har två glas som roteras i förhållande till varandra (det bakersta glaset sitter dikt mot objektivet och roterar inte, det främre glaset roterar). Genom att rotera det främre glaset i förhållande till det bakre glaset så bestämmer man hur mycket/lite polariserat ljus som ska filtreras bort. Men håller man i den främre metallringen som det främre glaset sitter i så ska glaset inte röra sig, det är korrekt.

Pst, det heter "polarisationsfilter", ofta förkortat "polfilter". Polaroid är en Amerikansk kameratillverkare ;)

Ett polfilter har två glas som roteras i förhållande till varandra (det bakersta glaset sitter dikt mot objektivet och roterar inte, det främre glaset roterar). Genom att rotera det främre glaset i förhållande till det bakre glaset så bestämmer man hur mycket/lite polariserat ljus som ska filtreras bort. Men håller man i den främre metallringen som det främre glaset sitter i så ska glaset inte röra sig, det är korrekt.

Pst, det heter "polarisationsfilter", ofta förkortat "polfilter". Polaroid är en Amerikansk kameratillverkare ;)
Nej, båda glasen och mellanliggande plastfilmer (en för linjära, två för cirkulära) roteras samtidigt. Glasskivorna finns endast för att skydda plastfilmen/filmerna.

Att polarisationsfilter, eller polfilter som de ofta kallas i dagligt tal, ibland kallas polaroidfilter härstammar från tiden då de första polariserande solglasögonen kom. De var av fabrikatet Polaroid (dom gjorde inte bara kameror och film) och glasögonen kallades därför ofta polaroidglasögon. Tyvärr har prefixet polaroid ibland ärvts av filtren.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar