Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glasögonputsduk - gjorde något dumt...

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Att man är så korkad. Sitter och donar med min nya skönhet och är överdrivet pedant med den. Fick se lite damm på filtret och skruvade loss det för att putsa det. Upptäckte sedan lite damm på objektivet också och putsade det.

Upptäckte sedan att glasögonputsduken luddat av sig och nu är det lite röd/rosa fibrer kvar på filtret och objektivet... ARGHHHHHH! Klant*rsel.... :( Vad gör jag för att få bort det? Måste jag köpa en sådan där specialputsduk? Åker bort på lördag och har inte packat så jag hinner ev. inte åka till någon afför imorgon...

Suck... :(
 
Tjenare!
Om du har revaxör gummiblåsa så prova det på objektivet. Funkar nog kanske på filtret oxå.
Hoppas det lyckas.
Lycka till.
/Patte
 
Låt det vara. Skaffa riktig duk när du hinner och plåta på till dess. Man behöver inte vara paranoid över lite damm på objektivet. Det har ingen effekt.
 
jag råkade spotta på vårt nya objektiv när jag skulle blåsa bort damm o det funkar fin fint ändå! ;)

Men använd sån där revaxörblåsa. det funkar fin fint o du slipper eventuellt spottstänk... :D
 
*puh* ok, såg hur hela fotandet i Amsterdam hängde på en stackars rengöringstrasa... :)

Tack för era lugnande svar! :)
 
När du sen köper din duk, köp då en mikrofiberduk. En sån i kombination med lite utandningskondens räcker för det allra mesta.
 
jimh skrev:
När du sen köper din duk, köp då en mikrofiberduk. En sån i kombination med lite utandningskondens räcker för det allra mesta.

Ok, såg en liten hama-ask med tillhörande duk, kan det vara något? Väldigt käckt med liten ask för förvaring.
 
Kommer den lyckas ta bort de där små fibrena som är kvar efter glasögonputsduken? Det verkar som att fibrerna är lite "feta" och att det är därför de inte lossnar...
 
De sitter säkert på grund av statisk elektricitet. De går säkert bort om du "piskar" frontlinsen lite med mikrofiberduken.
 
Hehe...mjo...alla fotografer har sina små hemligheter ;)

Hamas duk är super! Skaffa det så du har den i väskan, den funger klockrent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.