Annons

Glasögonblänk

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på hur allvarligt det är. Ibland är blänket så kraftigt att det inte finns något "under" att plocka fram. Då får man klona in något vilket kan vara svårt att få till på ett bra sätt.

Är det så att blänket bara gjort ett område ljusare så kan du försöka markera det området och göra det mörkare samt kanske ändra lite färg så det matchar mer.

Allra bäst är att försöka se till att man inte får något blänk. Vid situationsbilder är det inte mycket att göra, men tar du porträtt under kontrollerade former finns en hel del knep.

Jag brukar uppmana personen att fästa skalmarna lite högre upp ovanför örat så glasen vinklas lite nedåt. Det behövs ofta väldigt liten vinkling för att man ska kunna få bort blänket så man brukar inte se att skalmarna sitter lite högre än normalt. Det är till sådana tillfällen som inställningsljus på blixten är ovärdeligt.

Ett alternativ är att flytta ljuskällan, men för mig har det inte varit ett alternativ (tagit 250+ porträttbilder på en dag, då vill man inte rigga om för varje person. Det blir lite löpande band, men...)

En notis, lite blänk tycker jag inte är jättefult, bara det inte skymmer ögat. Man vill ofta fortfarande ha "ögonkontakt" med personen på bild.
 
ANNONS