Annons

Glasögon och digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Är inne på att träda in i den digitala världen, men till min besvikelse är sökarna ganska små och det är inte alltid lätt att se hela sökarbilden, utan att titta runt i sökaren. Idag fotar jag med Nikon F3hp. Jag begär inte en sökare iden klassen, men åtminstone en digitalsystemkamera där man i alla fall slipper titta runt i sökaren.

Någon med tips på en digital systemkamera med en bra sökare???!!??
 
Jag har en Pentax *ist D och glasögon, och jag kan se hela bildutsnittet och informationen runtomkring utan att behöva titta runt. Jag kan starkt rekommendera den :)
 
Jag använder oftast glasögon med min D70 och det funkar bra utan att titta omkring sig i sökaren.
 
Ju större sökarbild ju mer borde man ju behöva "titta runt"?

Nåväl, jag använder normalt linser, men har några gånger använt glasögon när jag varit ute och fotat med D70:n och jag upplever iaf inga såna problem.
 
Hej,

Har glasögon och har fotat med systemkameror sen 2000 utan problem. Är du ensam om kameran så kan du vrida på dioptri-ratten som finns på 99% av alla systemkameror. Sen är det bara att ta av brillorna o skjuta ;-)

// Lazze
 
Det är en lösning för en del, men jag t.ex. har astigmatiskt brytningsfel, dvs, ett fel som det inte hjälper att vrida på den där rattern för, så jag blir inte av med glasögonen :)
 
Eftersom digitala SLR-kameror oftast har mindre sensor blir också sökarbilden mindre, dvs problem med glasögon blir mindre eftersom hörnen syns helt. Min Canon 10D går bra att använda med glasögon, men det är precis på gränsen.
 
Fotar D70 med solglasögon utan att uppleva att det skulle vara svårt, ok, större sökare vore väl alltid att föredra, men jag ser inget hinder att ha glasögon på mej iallafall.
 
Det var ett tag sedan jag startade tråden, men den som väntar på något gott....

Tack för svaren!

Anledning till att jag undrar är att jag tidigare hade en Nikon F65 vars sökare jag, med nöd och näppe, klarade att se hela sökarbilden och det kändes som om de digitala systemkamerornas sökare var så små att det skulle vara svårt att se i dem, men på svaren här tolkar jag det som en fördel att de just är små...

Jag har också astigmatiskt brytningsfel, så det räcker tyvärr inte att vrida på dioptri-ratten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.