ANNONS
Annons

Glappt ljusmätningsvred på F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinberg

Aktiv medlem
Som rubriken säger så börjar mitt vred för val av ljusmätningsmetod glappa lite. Det är när matrix-läget är valt som kameran kan byta lite. Är det någon annan som har haft det problemet? Undrar vad det i runda slängar skulle kosta att rätta till det. Det är igentligen ett litet skitfel, men ett irriterande sådant...

Jag hade ett liknande fel på min F100 där det var svårt att byta ljusmätningsmetod och spotmätningen och centrumvägda mätningen fungerade endast om man ställde vredet i väldigt specifika lägen.

Tre veckor senare, 1300 kr fattigare och efter att kameran tagit en sväng ner till Stockholm för reparation fungerar den klockrent igen. Vet inte om det kan kosta något liknande för dig.

Ska dock sägas att det var nästan omöjligt att byta ljusmätningsmetod på min, inget litet glapp alltså.

OT: Dåligt utformad kontroll

Tråkigt att höra. Detta var nog det reglage jag personligen tycker är sämst utformad på F80, dessutom omöjlig att hantera med handskar/vantar på. Jag blev mycket glad när man gjorde annorlunda på D70. Att det är tillbaka på D200 anser jag vara ett nedköp. I mitt tycke är det ett steg i fel riktning...

Att ha en så avancerad kamera och inte kunna byta ljusmätningsmetod blir tokigt, och 1300 svider i plånboken med tanke på vad en F80 går för begagnat idag.

Då var det väl ungefär som jag trodde prismässigt. Får leva med problemet och hoppas att det inte blir värre. Tack för era svar!

Kinberg skrev:
Då var det väl ungefär som jag trodde prismässigt. Får leva med problemet och hoppas att det inte blir värre. Tack för era svar!

Det bästa är väl om du kan gå in hos en lokal fotohandlare och fråga ungefär vad det kan kosta. Ljusmätarreglaget ser ju annorlunda ut på en F80 mot F100. Hade tidigare en F80 och föredrar helt klart F100ans reglage.

Kolla direkt med Lasses Kameraservice i Stockholm. Jag betalade nyss 470 kronor ink moms för att fixa samma fel på min F100. Men de tar förstås betalt per timme, och det kan kanske ta olika tid beroende på.
De är dessutom fantastiska på alla sätt. Som en parentes kan jag nämna att Lasse själv kom och hämtade mig i bil när jag hade fått fel adress och kommit fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar