Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappigt USM - fixa själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

scooterbabe

Medlem
Hej!

Jag har ett 28-105mm 1:3,5.4,5 USM-objektiv som det är en aning glapp i.

Det är den främre biten, efter första skarven (vid fokusringen) som glappar, och vrider och böjer jag på främre delen av objektivet rör sig även fokusskalan innanför det lilla fönstret...

Det är ganska mkt glapp, ett par millimeter, och jag är rädd för att dels bilder ska bli sämre skärpemässigt, och dels för att det ska gå sönder / läcka in fukt/damm när jag är ute och fotar.

Jag reser imorgon för att ta bilder, och kommer behöva det här objektivet. Frågan är, vågar jag skruva ur de 4 skruvarna som sitter i bajonettfattningen (metall) och se om det går att spänna åt objektivet inuti?

Tacksam för snabba svar,

vh

Victor

Konstruktionen i ett EF-objektiv är mer komplicerad än så. Det krävs nog lite mer demontering än så för att komma tillrätta med problemet. Kanske tom ett utbyte av delar, jag har svårt att se detta glappet framför mig.

Jag hade ett glapp i främre delen och ett "kärv" i zoom-mekanismen på just ett sådant obj.
Jag tog isär det och hittade en lös skruv som jag drog åt. Det gick alldeles utmärkt.

Objektivet är gjort i 2 "grupper"; en bakre del, slät, verkar vara i metall, i vilken fönstret som visar vilket fokus man har samt AF/M-knappen sitter, och en främre del som består av fokusring, zoomkrans och alla linser etc.

Det är mellan dessa delarna som glappet sitter, d v s mellan den bakre halvan av objektivet och den främre. Och den bakre är den som är själva fattningen som är "fix" på kamerahuset.

Blev det klarare eller värre?

http://www.pmb.net/projects/canon_lens.html

Mellan metal mount och focus ring på länken ovan, även om mitt objektiv är av zoomtyp...

maerklund skrev:
Jag hade ett glapp i främre delen och ett "kärv" i zoom-mekanismen på just ett sådant obj.
Jag tog isär det och hittade en lös skruv som jag drog åt. Det gick alldeles utmärkt.

Du hade precis samma objektiv som jag har?

Det var något sådant jag hoppades på; det är ju inget som brustit, vad det verkar som, utan snarere som om en skruv skulle kunna vara lös...

/.victor

// söker manual till min 1N om någon skulle ha...

scooterbabe skrev:
Du hade precis samma objektiv som jag har?

Det var något sådant jag hoppades på; det är ju inget som brustit, vad det verkar som, utan snarere som om en skruv skulle kunna vara lös...

/.victor

// söker manual till min 1N om någon skulle ha...

Japp, jag har samma objektiv som du.
Det var som sagt en skruv eller "styrtapp" som gängat upp och orsakade glappet. Ingen bestående skada.

Har delat på det nu - fy fan vad komplicerat med massa bandsladdar som satt fast med märkliga klämmor...

I varje fall var felet att en liten plastbit, ett öra från höljet, som skruven spänner detta mot nästa del med har brustit. Så jag måste ha en ny bit hölje, frågan är vad ett sånt går på och om det är möjligt att köpa alls...

Well well, det har ju hållit i 1,5 år på det här viset så det lär hålla det här uppdraget med - gluggen vilar ju ändå i handen, så då trycks glappet ihop. Det enda jag oroar mig för är att det ska brista i de andra öronen när man slår i något eller när man befinner sig i en folksamling, typ koncert, men den risken har jag ju inget annat val än att ta...

Tack alla som gett feedback i varje fall!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar