Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp i objektivfäste på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Magge84

Medlem
Hej alla!

Har en 5D MK II, och jag upplever ett glapp i objektivfästningen och detta stör jag mig på. det är på alla objektiv har 2 st "L" objektiv som jag tycker absolut inte borde "glappa", det är ca 0,5 - 1mm. Gör det så för er andra? eller ska den skickas på service (är ca 2 veckor gammal)

Hej alla!

Har en 5D MK II, och jag upplever ett glapp i objektivfästningen och detta stör jag mig på. det är på alla objektiv har 2 st "L" objektiv som jag tycker absolut inte borde "glappa", det är ca 0,5 - 1mm. Gör det så för er andra? eller ska den skickas på service (är ca 2 veckor gammal)

Känner igen reaktionen. Blev själv jättenervös när jag fick hem mitt 70-200 VRII (Nikon) och det glappade. Hjälp!

Men, det visade sig att för längre gluggar och "finare" proffsgluggar så är detta normalt. Det skonar kamerafattningen att det får röra sig lite. Dessa proffsgluggar är alltså lite mer förlåtande än billiga konsumentgluggar.

Lite krystat förklarat från någon som egentligen inte kan något om detta ... mer än att du kan vara lugn ;-)

Du skall inte vara orolig, det är helt normalt med det där glappet. Det är tydligen menat att vara så och har något att göra med hur kameran skall klara av yttre påfrestningar.

Så länge det är ett litet roterande glapp lär det väl inte spela någon roll. Värre om det är axiellt eller radiellt (då blir det ett shift-objektiv av det hela!).

Helt enig med kören, ett mindre glapp i rotationsriktningen är inget att bry sig i. Men om det stämmer att det är en 1mm så börjar det nog bli på gränsen. Spelar ingen roll om reklamavdelningen för respektive märke vill få det till något bra.
Visst i en del konstruktioner kan man lägga in ett beräknat glapp för att man vet att det under drift kommer att ha rätt spel, men att det skulle gälla kamerafattningar har jag svårt att tro.
De elektriska kontakterna klarar väl ett ganska stort glapp innan de börjar strula (brukar inte Nikon ha lite sådana problem?) men mekaniska överföringar och drivaxlar vill ha fina toleranser om de skall fungera bra.

Micke.

Känner igen reaktionen. Blev själv jättenervös när jag fick hem mitt 70-200 VRII (Nikon) och det glappade. Hjälp!

Men, det visade sig att för längre gluggar och "finare" proffsgluggar så är detta normalt. Det skonar kamerafattningen att det får röra sig lite. Dessa proffsgluggar är alltså lite mer förlåtande än billiga konsumentgluggar.

Lite krystat förklarat från någon som egentligen inte kan något om detta ... mer än att du kan vara lugn ;-)

Tack för den infon! Jag hade ångest senast nu i helgen när jag använde mitt 70-200 VRII och kände glappet igen. Har ju uppmärksammat det tidigare men aldrig gjort något åt det. Bra med en förklaring så man kan vara lugn. :)

Du skall inte vara orolig, det är helt normalt med det där glappet. Det är tydligen menat att vara så och har något att göra med hur kameran skall klara av yttre påfrestningar.

Ja eller hur.... Och har man inget glapp (vart annat L-objektiv ) så borde man skicka in det på garanti-service, så man får samma hållfasthet som de glappande objektiven?

Michael -I bland går det långt -

Tur att det inte finns några mekaniska kopplingar i EF-fattningen, då.

Jepp, men det var en glappande Nikon också och de har väl kvar mekaniska kopplingar, eller?
Men även de elektriska kopplingarna skulle få problem på mina hus om jag vred 1mm.
Men man kanske parerar glappet med stora kontakter.

Micke.

ANNONS