Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp i mina pocket wizards?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Jag har problem med mina PW. Dom startar inte som jag vill och jag tror möjligen att det kan bero på att det är glapp i anslutningen (alltså kontakten) till/i blixten. Någon som har varit med om detta? Någon som har några andra ideer vad det kan vara? Så jävla retligt att blixten bara slår var tredje gång...

H
Jesper

Troligast är att det är synksladden som glappar. Jag hade en kallödning i en av mina handgjorda sladdar och en annan maskintillverkad gick sönder helt utan anledning.

Dock är det inte helt ovanligt att lödningarna till antennen släpper, inne i PW alltså. Då måste dom in på service.

Tryck på test-knappen (på sändaren) och se om dom pratar med varandra. Funkar det borde det inte var ngt fel på dina PW. Skulle vara 3,5-kontakten som glappar i så fall.

/Magnus

Har stundtals lite små problem med mina också. Men de funkar 99% av fallen.

Lite OT, men jag tycker att 580 blixten tar lite Væl långa tid på sig att ladda upp efter 1/1 , 1/2 kraft.

Finns det någon annan kraftig blixt som ær "snabbare" att rekommendera?

OT:

Jag kör också med 580 och håller med om att laddtiden är plågsamt lång. När jag behöver mer och bättre ljus har jag en Elinchrom Ranger. Den laddar på nolltid och är hur bra som helst. Dock väger den runt 10 kg. Ett elände att släpa på m.a.o.

Quantum gör bra och kraftiga blixtar som är lite mer portabla. Kolla på Quantum QFlash. Mycket ljus (150 Ws) med bra laddtider i liten och "lätt" förpackning, ca. 2 kg.

Problemet är att dom är svåra att få tag på, sist jag kollade var man tvungen att beställa från usa. Dessutom är brinntiden lite lång på full effekt, men det kan man leva med.

Hittar bara denna tråd och tänker att jag lyfter den istället för att skapa en ny. Har köpt två st Pocket Wizard plus II och en synkkabel för Nikon. Sitter och leker lite här hemma men tycker det är lite glapp i 3.5mm ändan på synkkabeln d.v.s. där kabeln skall in i PW'n. Jag har testat med båda och trycker man ner den helt så fungerar inte remoten. Trycker man ner den nästan hela vägen så fungerar det men det känns knepigt då det verkar glappa.

Någon annan som har någon erfarenhet av dem?

PW MultiMax + Nikonkabel = inget glapp om man trycker i botten

Jag har inga Pocket Wizard plus II men till mina äldre MultiMaxar trycker jag kontakten i botten, det riktigt knäpper till, och det känns då inget glapp. Tvärtom, den sitter väldigt stadigt och säkert.

Om man inte trycker kontakten i botten utan låter 3-4 millimeter vara uppe, ja, då kan man känna ett litet spel (men inte mer än vad man kan förvänta sig i ett sådant kontaktdon).

Mina kablar är originalkablar. Själva 3,5-millimeters-stickproppen är väl enligt nån sorts standard så original- eller tredjepartskabel bör väl funka likadant?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto