Annons

Glapp i Konica Minolta AF 28-75/2,8 D (Samma som Tamron 28-75 2.8).

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Fick mitt objektiv för nån vecka sen & hade väl inte förväntat mig nån kassaskåpskänsla & är heller inte speciellt kräsen, bortsett från med det optiska då som jag är mycket nöjd med!

Är detta normalt? När jag tar tag vid filterfattningen (eller i motljusskyddet) & vickar åt sidorna så glappar det nån millimeter! Känns mest när objektivet är i max zoomläge.

Detta hade inte gjort så mycket om det inte vore för det att min DSLR känns som en skrammelburk när objektivet är monterat. Om jag har kameran runt halsen & håller i den när jag går så känns det som att allt är löst, detta beroende på att främre delen av objektivet rör sig...

Petitesser som jag kan vänja mig vid men det känns inte bra.

Objektivet är tillverkat av Tamron & är alltså samma som Tamrons 28-75 2.8. Därför så vill jag även ha åsikter från er som har det.

Är glappet normalt eller är mitt objektiv inte riktigt ihopskruvat?

//Larsa
 
Hej!

Mitt Tamron 28-75 2.8 glappar när man tar tag i det i max zoomläge. Men det skramlar eller låter inte när man rör sig med kameran.

Mvh
Peter
 
PeterKorpi skrev:
Hej!

Mitt Tamron 28-75 2.8 glappar när man tar tag i det i max zoomläge. Men det skramlar eller låter inte när man rör sig med kameran.

Mvh
Peter

Ok. Glappet i sig kan jag ta men det irriterar mig när jag går & håller i kameran & jag känner att det skramlar, det hörs dock ej.

Hur mycket upplever du att du kan röra framdelen av objektivet i sidled? Nån millimeter eller?

Mitt glappar typ nån knapp mm...

//Larsa
 
PeterKorpi skrev:
visst glappar det en mm ungefär. Men jag tycker inte det är så störande.

Det är förmodligen som det ska.

Det var bara det att när jag gick omkring med det första dagen så kände jag hur det skramlade (kände, inte hörde) & det kändes ovanligt & inte bra, det känns alltså i kamerahuset!

Om jag skakar på kameran så känns det rejält...

jag vänjer mig nog;-) Ville bara kolla att glappet är normalt...

Tack för svar!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det är förmodligen som det ska.

Det var bara det att när jag gick omkring med det första dagen så kände jag hur det skramlade (kände, inte hörde) & det kändes ovanligt & inte bra, det känns alltså i kamerahuset!

Om jag skakar på kameran så känns det rejält...

jag vänjer mig nog;-) Ville bara kolla att glappet är normalt...

Tack för svar!

//Larsa

Sånt här har jag svårt att förstå! Jag har ju själv ett kitobjektiv från KM som följde med 7D 28-70 tror jag (använder det ej längre för det är bara rent uselt), det föll bokstavligt isär efter ett par veckor och hela infästningen satt och "jojade" för att en skruv bara ramlat bort! Det fixade KM på 2 veckor, men ändå. Så var varsam, för allt som rör sig "jobbar" rent mekaniskt och till sist lossnar skruvarna med det spel du beskriver. Ditt linselement verkar ju inte ha speciellt bra stöd av "objektivhuset" och det kan aldrig vara bra. Såna här problem trodde jag var begräsade till "kitobjektiv" i upp till 1000 spänn klassen.

Ditt KM som egentligen är ett Tamron är ju inte så billigt. Det kostar ändock 4000 spänn c:a så då tycker jag man kan begära mer även om det är jättebra rent optiskt. Tamron kan göra mekaniskt riktigt bra linser, det tycker jag de bevisat åtminstone för mig. Jag har en Tamron SP AF24-135MM F/3.5-5.6 AD Aspherical (IF) Macro och här finns det inte en hundradels spel mellan objektivets 2 "barrels" och själva "huset". Det är imponerande solitt och det är inte dyrare än ditt. Även Tamron SP AF90MM F/2.8 Di Macro 1:1 är stabilt även om det inte kan mäta sig 24-135:an mekaniskt. Så det är därför jag inte fattar att de slarvar med den mekaniska kvaliteten. Spontant undrar jag on KM:s variant skiljer sig från Tamron "orginalet"? Det kanske finns några Canon- eller Nikon-människor som kan svara på det.
 
KM-varianten är ca 800 kr dyrare än Tamron-varianten (ca 4800). Enligt tidningen foto så ska det visa sig genom att KM-objektivet har ett bättre materialval, ytbehandling, vilket enligt dom ger en ngt bättre känsla. Själv så vet jag inte då jag ej känt på Tamron...

Den mekaniska kvaliten skriver foto inget om i sin test, den optiska kvaliten bedömmer dom som toppklass både på Tamron & KM som enligt dem är identiska optiskt sett...

Jag måste faktiskt säga att jag under 25 års fotograferande aldrig stött på ett liknande glapp, så stort så att jag blir irriterad av skramlet som vidarebefordras genom kamerahuset när jag bär kameran...

Vad tror du Sten-Åke, är det inte riktigt ihopskruvat? Känns så jobbigt att skicka tillbaks det om dom inte är bättre än så här?

//Larsa
 
Senast ändrad:
.Z. skrev:
Jag måste faktiskt säga att jag under 25 års fotograferande aldrig stött på ett liknande glapp, så stort så att jag blir irriterad av skramlet som vidarebefordras genom kamerahuset när jag bär kameran...

Vad tror du Sten-Åke, är det inte riktigt ihopskruvat? Känns så jobbigt att skicka tillbaks det om dom inte är bättre än så här?

//Larsa

Jag vet inte, men läser man recensioner på fredmirada.com och andra recensionssiter, så slår det ju en att det just kring detta objektiv finns stora kvalitetsvariationer. Antingen himmel (fantastiskt skarpt) eller helvete (grava fokus- och skärpeproblem bl.a. ). Fokus kräver ju även mekaniskt precsion, den är ju faktiskt själva förutsättningen! Men det är få som talar om den!

Jag tycker du ska prata med KM om detta! Det är min rekommendation. Är det något som imponerat på mig så är det KM:s service och tillmötesgående! Den är inte lika hysteriskt bra som ABU:s (brutna fiskespön) men i alla fall jag har jättebra erfarenhet av den! Jag har behövt den 2ggr och de har alltid hållit tidena och det de lovat (2 veckor).

Folket på KM i Solna har alltid varit suveränt bra när jag behövt dem tycker jag, så vänd dig till dem för jag tycker inte detta verkar OK Larsa. 5000 är rätt mycket pengar att vara missnöjd över! Det är inte kul att vara missnöjd och det är deras jobb att göra dig nöjdare och jag skulle bli uppriktigt förvånad om de inte gjorde det!
 
Precis så där glappar mitt kitobj 28-100.
Man får hoppas att det inte gör antiskaken förbryllad. Hursomhelst så använder jag det inte, när man jämfört med bilder från Sigma 18-50/2.8 och KM 50/1.7 så är det svårt att skruva på kitobj.
 
Dimage7d skrev:
Precis så där glappar mitt kitobj 28-100.

Jo. detta är ju lite kitoptikkänsla men inte ska väl 28-75:an som kostar över 4 ggr mer lida av sådant.

Har inte fått fingrarna ur att kontakta KM än men det känns som att något inte står rätt till...

//Larsa
 
Jo, det är möjligt:)

Skickar dock iväg objektivet till veckan då glappet blivit värre & nu börjar kännas riktigt illa...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.