Annons

"Glapp" autofokus på 5Dii / Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag har köpt ett begagnat Tamron 28-75 till min splitternya 5D Mark ii. Nu har dock autofokusen strejkat två gånger trots att jag inte använt gluggen mer än ett par gånger..

Är det någon som haft detta problem, och i så fall, vad berodde det på? Den börjar fungera om jag startar om kameran/lossar gluggen och sätter dit den igen.
 
Kolla så att kontakterna i objektivfästet är rena, smuts och oxid kan ge den typ av problem som du beskriver.
 
Kolla så att kontakterna i objektivfästet är rena, smuts och oxid kan ge den typ av problem som du beskriver.

Menar du på gluggen eller i kameran? Fästena på objektivet ser totalt rena ut, brukar man kunna se oxid? Och hur rengör man?

Det konstiga är att objektivet fungerade första och andra gången jag testade. Sen låg kameran några dagar i väskan med objektivet monterat, sen funkar inte AF när jag startar kameran. Startar om kameran så funkar det. Sen får kameran ligga en vecka kanske, och då funkar inte AF igen, och sen samma sak en tredje gång. Igår hände det igen, då lossade jag gluggen och satte dit den igen så funkade det.

Vad göra? Känns drygt att köpa en ny glugg när den fungerar som den ska när den fungerar så att säga...
 
Menar du på gluggen eller i kameran? Fästena på objektivet ser totalt rena ut, brukar man kunna se oxid? Och hur rengör man?

Du skall naturligtvis rengöra bägge. Antingen tar du en bommulstops med lite sprit/bensin på och gnuggar, eller så kan du använda ett suddigummi. Det är inte så noga hur, det viktiga är att gnugga bort oxiden. Oxid kan synas, men i sina tidiga stadier brukar oxid vara mycket svårt att se.

Det konstiga är att objektivet fungerade första och andra gången jag testade. Sen låg kameran några dagar i väskan med objektivet monterat, sen funkar inte AF när jag startar kameran. Startar om kameran så funkar det. Sen får kameran ligga en vecka kanske, och då funkar inte AF igen, och sen samma sak en tredje gång. Igår hände det igen, då lossade jag gluggen och satte dit den igen så funkade det.

Vad göra? Känns drygt att köpa en ny glugg när den fungerar som den ska när den fungerar så att säga...

Det låter allt mer som glapp eller oxid, när du monterar av och på objektivet skaver du alltid en aning på kontakterna vilket kan räcka för att ta bort oxid eller smuts.

Ett alternativ skulle kunna vara att det är glapp i de elektriska ledarna som går från kontakten in i objektivet, men det är inget du kan fixa själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.