Annons

Glanstorksproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

davor

Aktiv medlem
Sedan någon månad tillbaka har jag införskaffat en glanstork, något som jag är mycket nöjd med eftersom jag slipper allt krångel med böcker och extremt långa torktider. Efter att kopiorna legat i sköljen 30min (fiber), lägger jag dem med bildsidan nedåt på glansplåten och drar av vattnet. Därefter lägger jag plåten i den redan uppvärmda glanstorken och låter dem stå där i tio minuter.

Problemet är att när jag tar ut dem finns det små märken på bildsidan, som ser ut nästan som om pappret har smält på ett par ställen. Märkena är förhållandevis små (sisådär 4mm) och ser nästan ut som vattendroppar. Har ni någon aning vad de beror på, eller hur jag skulle kunna undvika det här problemet?

Tack på förhand!
 
davor skrev:

Problemet är att när jag tar ut dem finns det små märken på bildsidan, som ser ut nästan som om pappret har smält på ett par ställen. Märkena är förhållandevis små (sisådär 4mm) och ser nästan ut som vattendroppar. Har ni någon aning vad de beror på, eller hur jag skulle kunna undvika det här problemet?

Tack på förhand! [/B]

När jag höll på med glanstorkning för många år sedan fick jag sådana märken om inte papperet låg an ordentligt mot plåten. De kommer av små luftbubblor under papperet tror jag. Jag hade en rulle med handtag (liknar bild, "Gummivals" art nr PR3201 hos Photax) som jag tryckte fast bilden med stor kraft mot plåten med. Jag såg till så att papperet flöt i vatten på plåten, sedan klämde jag bort vattnet med rullen. Börja från mitten av bilden och rulla utåt.

Det går bra att torka om bilderna. Blöt dem ordentligt först bara.
 

Bilagor

  • h7250.jpg
    h7250.jpg
    9.3 KB · Visningar: 221
Dagens fiberpapper går inte att högglanstorka!

Har själv provat flera ggr utan att lyckas, någonstans har jag lästa orsaken till varför det inte går med dagens fiberpapper, men kommer inte ihåg var någonstans tyvärr.
 
Det borde gå!

Från Ilfords "Fact sheet MULTIGRADE IV FB FIBER":

After washing, squeegee prints on both sides to
remove surplus water. Prints can be clipped backto-
back to minimise curl and air-dried at room
temperature, or glazed/ferrotyped or heat-dried.

För Forte-papper verkar det rekommenderas för vissa sorter (från forte-photo.net):

- primally recommended to dry on dryer on max.90"C,and to care that in case of illuminated papers (4, 14) the emulson side, while with other papers (5, 8WL,13WL, 15) the backside should touch the chromplate

Oriental Seagull (orientalphotousa.com):
The New Seagull VC-FB Warmtone should be dried naturally. Place the prints on a clean surface and drain the water off, then dry them on the glass plate. Use blotting paper for flattening. If a Ferro-type dryer is used, set the surface temperature to 50*C or less. If the prints are dried quickly at a higher temperature, the Ferro-type dryer is less effective, and the maximum print density may be affected.

Jag har dock inte provat själv nyligen.
 
davor skrev:
/.../
Problemet är att när jag tar ut dem finns det små märken på bildsidan, som ser ut nästan som om pappret har smält på ett par ställen. Märkena är förhållandevis små (sisådär 4mm) och ser nästan ut som vattendroppar. Har ni någon aning vad de beror på, eller hur jag skulle kunna undvika det här problemet?

Är det för hög temperatur? Eller är det fortfarande för mycket vatten i papperet? Kolla också att att det inte är något damm som ställer till det.

Så här gör jag för att få det slätt: efter sköljen, torkar jag av fiberpapperet med en vattenskrapa på baksidan och sedan låter jag det torka på ett nät (typ myggnät) spänt över en träram tills det är torrt. Då är det vanligtvis ganska skrynkligt. :) Sedan kör jag det torra papperet i torken, mellan två arkivbeständiga (tjockare varianten) papper.

Utanför ämnet: Jag kom att tänka på att det går att få fiberpapper att torka slätt om man tejpar dem när de är våta (men avtorkade), på en glasskiva. Använd papperstejp (av den typ som finns i konstmaterialbutiker - den är också arkivbeständig och ska inte skada papperet.) Denna teknik behöver en kant, utanför själva bilden, förstås. Det är inget jag har testat själv, bara hörsägen! :D

Kollade upp det lite snabbt: det är tejp som man anävnder för att tejpa upp akvarellpapper.
 
Senast ändrad:
Under förutsättning att du använder papper avsett för högglanstorkning är det ett par saker som kan orsaka problem. Damm (har nämnts här), fett på glansplåten --ta´s bort med sprit, T-sprit går men måste sköljas bort noga. Dåligt sköljda kopior, en halvtimme låter i minsta laget om du inte använder fixförstörare.
Hög kalkhalt i vattnet kan ge en prickig yta, avhärdare skall till i så fall. Vatten mellan bild och glansplåt (har nämnts tidigare.
Det är inte sååå lätt att få högblanka bilder - men har man en gång knäckt "koden" så brukar det flyta på bra sedan.
Lycka till!
Us
 
Efter en tids experimenterande med "vad händer om jag gör så" verkar det vara vattnet som är problemet. Jag har dock lyckats få ner prickarna till en så liten nivå att de knappt syns just nu. Ska prova era andra tips för att få bort dem helt.

Tack för all respons! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.