Melker Humala
Aktiv medlem
I ytterligare ett anfall av NAS (Nikon Acquiring Syndrome) har jag har precis köpt mig en Nikon F2A. I dag hade jag min första möjlighet att testa den och gud vad roligt det var att använda den. I mitt tycke helt perfekt sökarinformation och suverän mattskiva dvs hur lätt som helst att se skärpeinställningen även utanför snittbilden/mikroprismorna. Dessutom har den kanske helt perfekt vikt med en 35mm eller 50mm på, tung men inte så tung att den blir jobbig att bära på. Jag har ju en del annat i Nikon väg att jämföra med närmast till hands är väl Nikon FM och tidigare har jag läst på diverse forum att F2:an är mycket större och klumpigare men nu när jag har båda att jämföra med så tycker jag inte att skillnaden är så jättestor. Visst F2:an är lite större men med glasögon så ser jag ju sökarbilden så mycket bättre på F2:an dessutom är det lättare att ändra slutartiderna med pekfingret på F2:an än FM:en. Lite ovant är också det otroligt korta slaget i frammatningsarmen, det känns lite som om kameran hängt sig och att man skulle vilja dra lite till men egentligen är det ju bara positivt.
Kort och gott så förstår jag att F2 har den kultstatus som den har ett mekaniskt underverk som känns som fräst ur solid metall.
Nu "behöver" jag bara ett matchande 50mm 1,2 AI helst också från 1977 (min F2 är från -77 enligt serienummret) för att bli lycklig (Yeah right!).
/M
Kort och gott så förstår jag att F2 har den kultstatus som den har ett mekaniskt underverk som känns som fräst ur solid metall.
Nu "behöver" jag bara ett matchande 50mm 1,2 AI helst också från 1977 (min F2 är från -77 enligt serienummret) för att bli lycklig (Yeah right!).
/M