Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gitzo har lanserat en uppdatering på Systematic-serien

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant, en 4-serie i kolfiber också.
Däremot verkar viktuppgifterna lite konstiga, GT3542LS ska väga 2.8kg men tidigare modellen GT3541LS vägde bara 1.7kg.

Ni anar inte hur glad jag är för att de inte kommit med en modell i 1-serien eftersom jag just beställt en Traveler i 1-serien. Det hade blivit alldeles för dyrt att behöva köpa ett sånt här också för att se vilket som är bäst ;-)

Ett i 2 eller 3-serien kanske kan bli intressant för tyngre grejer när ekonomin hämtat sig efter det här å andra sidan :)

Jag mailade en fråga till Gitzo om vikten, och fick svar från Tura att det beror på den ökade lastkapaciteten. En specificerad kapacitet på 18KG med GT3541XLS skall visst ha ökats till 40KG med GT3542XLS. Tura skriver också att gamla versionen är slutsåld och att nya versionen skall komma i mars.

Jag mailade en fråga till Gitzo om vikten, och fick svar från Tura att det beror på den ökade lastkapaciteten.

Tack för info!

Lite lurigt att modellbeteckningarna nästan är samma trots så stor skillnad mellan den gamla och nya serien gällande stativvikt och max belastning. Men de har ju väldigt bra modellbeteckning annars så man vet skillnaden mellan de olika stativen inom serien väldigt enkelt.

Fast om man kollar i deras katalog som man kan ladda ned så står det att GT3542LS väger 1.96kg och inte 2.81kg som det står på hemsidan. Även 2-serien står det att de väger 2.6kg så det som står på hemsidan ska man nog inte lita på utan kolla i katalogen istället.
http://www.gitzo.com/service/request+a+catalog/#

Så just vikten är ingen större skillnad ändå.
Och GT3542XLS ska bara klara 25kg, inte 40kg.

Katalogen hade jag missat, och de siffrorna verkar lite vettigare. Har skickat iväg ett mail till Tura och bett dem kolla upp vilka siffror det är som gäller. Postar här när jag fått svar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto