Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gimp och Pixia för bildbehandling
- Trådstartare eldaren3
- Start datum
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Gimp är väldigt bra, en riktigt bra ps kopia. Man kan skriva egna script och det finns en uppsjö av hackare till den som sitter och gör script (läs Filter om du är PS:are).
Kan varmt rekomendera den faktiskt, även om jag använder PS, men det har mer med att jag är tvungen p ga arbetet
Kan varmt rekomendera den faktiskt, även om jag använder PS, men det har mer med att jag är tvungen p ga arbetet
Jöörgen
Guest
GIMP gjorde ursprungligen till UNIX då det inte fanns något Photoshopliknande program till den miljön. Idag är det ett riktigt trevligt alternativ till Photoshop. Dels är Gimp gratis, dels finns det till Windows och dels kan man Gimp:en om man kan Photoshop för de har så liknande arbetsmetoder.
Visst, Photoshop är Photoshop men jag vet inte om det är värt 10 000:- för en privatperson.
Visst, Photoshop är Photoshop men jag vet inte om det är värt 10 000:- för en privatperson.
marco
Guest
necromancer skrev:
Gimp är väldigt bra, en riktigt bra ps kopia. Man kan skriva egna script och det finns en uppsjö av hackare till den som sitter och gör script (läs Filter om du är PS:are).
Man kan dock bli tokig i början på GIMPs lite udda uppfattning om hur användargränssnitt skall se ut. Jag tycker dom har misslyckas rmed hela GUI biten. Men man vänjer sig relativt snabbt.
Oslagbart vad gäller antal funktioner med hänsyn till priset (=0kr)
Jöörgen
Guest
Fel på GUI:et? Vad? Fönster och menyer? De kommer nog från släktskapet till UNIX (eg. X11) och jag tycker att det är överlägset.
marco
Guest
Jörgen skrev:
Fel på GUI:et? Vad? Fönster och menyer? De kommer nog från släktskapet till UNIX (eg. X11) och jag tycker att det är överlägset.
Nej, har inget med varken Unix eller X11 att göra tycker jag. Det är bara det sättet hela GUI:t i Gimp är upplagd på. Man gör det mesta med en häststor pop-up meny som man får fram med höger musklick.
Eftersom menyn innehåller allt så blir det väldigt många undernivåer ibland. Exemlevis rotera en bild ligger fyra nivåer ner.
Det finns iofs en toolbar där man kommer åt det mesta, men den försvinner ofta utom synhåll då inga fönster är modala och hänger inte ihop. Lätt att den hamnar underst då.
Sen är Gimp dåligt anpassat till KDE vilket är lite störande.
Johan P
Aktiv medlem
mipert skrev:
KDE ?
En grafisk användarmiljö i Linux
http://www.kde.org
Länk till Gimp:
http://www.gimp.org/
Gimp till Windows:
http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/
Senast ändrad:
Jöörgen
Guest
marco skrev:
Nej, har inget med varken Unix eller X11 att göra tycker jag. Det är bara det sättet hela GUI:t i Gimp är upplagd på. Man gör det mesta med en häststor pop-up meny som man får fram med höger musklick.
Det var det som jag syftade på. I Gimp:en har jag alltid menyn där jag har muspekaren men i Photshop så måste man upp till ''ramen''. Det är väl en vanesak. Du vet om att du kan ''klicka loss'' menyer i Gimp:en och göra dem till separata fönster. Det är bara att klicka på den streckade linjen i menyns överkant.
marco skrev:
Sen är Gimp dåligt anpassat till KDE vilket är lite störande.
hm... Gimp:en har alltid haft en svag lutning åt Gnome (en motsvarighet till KDE). Om du vill ha det riktigt smidigt så tror jag att det är den som du ska använda oavsett vad du tycker om det i övrigt.
Personligen tycker jag att KDE såväl som Gnome stjäl för mycket av mina datorresurser. Däremot installerar jag deras ''lib:ar'' så att man kan dra nytta av russinen utan använda den svampiga kakan. Om jag måste välja någon av de två så blir det KDE men frågan är hur relevant det är ur ett fotoperspektiv