ANNONS
Annons

Gimbal eller kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

robato

Medlem
Jag fotar en del fågel och använder ibland ett kolfiberstativ från triopo (GE3232) med deras kulled, B3. Mitt standardobjektiv är Canon 400/5,6 tillsammans med 7D mk1. Jag har funderat på att köpa ett gimbalhuvud, beike bk-45 men har hört att det inte ger så mycket på lättare objektiv som 400:an. Är det någon som har erfarenhet? Det som jag främst är ute efter är att lättare kunna följa fågel i flykt där jag tycker att kulled är lite begränsande.

Oavsett vilket teleobjektiv du använder, är det mycket lättare att följa en flygande fågel med ett gimbalhuvud. Du säger att kulled är lite begränsande, jag skulle säga att det är snudd på omöjligt.

För mig är en kulled bara onödig utfyllnad i ryggsäcken då det endast är användbar vid landskapsfoto och inte ens till porträtt.
Jag har även använt gimbal men det är på tok för klumpigt och tungt att släpa på för mitt 400mm.
Så när jag skaffade ett videohuvud , Gitzo G2180 , föll allt på plats !
Det huvudet har inbyggd motviktsfjäder och tillsammans med en längre kameraplatta ger hyfsad balans och lätt att följa rörliga objekt .
Att det funkar ypperligt till min tubkikare modell större ska också noteras .
Varken gimbal eller videohuvud går att ta bilder på "högkant" då blir det att lossa objektivet i fästet och vrida kameran .

Hadegott / janne

Videohuvud

Nämnda Gitzohuvud är enligt mig riktigt dåligt. Omöjligt att panorera långsamt (t.ex. vid filmning eller med tubkikare) utan små hack i panoreringen. Även de större modellerna i 3-4 lax.klassen är lika usla. Ska du ha ett bra lätt videohuvud ( för vikter under ca 2 kg) som panorerar silkesmjukt utan hack så är denna manfrottomodell det bästa du kan hitta för dessa priser (som jag vet om.) Har inte kollat Benros och liknande) För tyngre utrustning behövs ett kraftigare videohuvud t.ex. någon av Manfrottos större modeller.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

Själv kör jag 400mm på frihand/axelstativ och längre brännvidder på Gimbal (benro). Kulled har jag upplevt som ett skämt i samanhanget. (Att kunna panorera flygande fågel snabbt är ofta ett krav). Ofta videohuvud från gömsle då jag ofta vill kunna filma också samt att det fungerar ganska bra tillsammans med längre brännvidder vid stillbild.

Beike bk45 får man för ca 1100 kr medan triopo kostar ca 2000 kr. Någon som vet om triopo är märkbart bättre?

Förstår inte riktigt varför du vill ha stativ när du ska följa flygande fåglar med ett så litet objektiv som bara väger 1 kilo. Ett stativ kommer bara att vara i vägen.

Tack för alla synpunkter! Enda gången som jag använder stativhuvud är när jag sitter i gömslen annars är det frihand.Jag har hört fler som pratar gott om videohuvudena, ska tänka till där men det lutar mot Beike. Det jag har läst är att Beike är det bästa budgetalternativ för gimbal, inte mycket som skiljer från toppmodellen.

Tack för alla synpunkter! Enda gången som jag använder stativhuvud är när jag sitter i gömslen annars är det frihand.Jag har hört fler som pratar gott om videohuvudena, ska tänka till där men det lutar mot Beike. Det jag har läst är att Beike är det bästa budgetalternativ för gimbal, inte mycket som skiljer från toppmodellen.

Jag har ett Beike som jag köpt i Kina, kvaliteten är minst sagt undermålig, horisontal leden närmast stativet saknar all form av lagring så det är helt utslitet efter ett års användning, lägg hellre lite mer pengar och få ett huvud som håller i flera år.
Jag har nu ett Benro som jag är nöjd med.

Jag har ett Beike som jag köpt i Kina, kvaliteten är minst sagt undermålig, horisontal leden närmast stativet saknar all form av lagring så det är helt utslitet efter ett års användning, lägg hellre lite mer pengar och få ett huvud som håller i flera år.
Jag har nu ett Benro som jag är nöjd med.

Fick du möjligtvis ett exemplar helt utan lagerfett? Det verkar vara många som fixat till sina Beike med fett eller annan lagerförbättring och blivit ganska nöjda. Det är ju trots allt 2-4000 kr det skiljer mellan beike och de fina varianterna.

Jag vet att kvaliteten inte är lika bra men jag använder det några gånger per år och då väger ekonomin tyngre.

Det var nog för lite fett i lagringen, och en sak som jag inte nämde i mitt förra inlägg var att låsratten till för samma led var limmad fast, och det tog mycket kraft att få loss den och ta ut skruven för rengöring, skillnaden på Beike och Benro är som natt och dag.

Triopo gör också Gimbalhuvud till vettiga priser hur kvaliteten är vet jag inte, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DG-1

Fick du möjligtvis ett exemplar helt utan lagerfett? Det verkar vara många som fixat till sina Beike med fett eller annan lagerförbättring och blivit ganska nöjda. Det är ju trots allt 2-4000 kr det skiljer mellan beike och de fina varianterna.

Nja det är rent skräp. Har ett själv där det nu bara är skalet kvar. Har fått sätta i riktiga lager i alla leder så att det går att använda.
Men visst har du tid, och en svarv så går det ju att göra något användbart av det på några timmar.

Micke.

Jag har ett Manfrotto videohuvud som jag filmar med. Videohuvudet är även mycket bättre för stillbilder med långa telen än vad en kulled är.

Satsa på en Benro gimbal, de är helt OK. Däremot ska du undvika billigare märken. Jag gjorde misstaget att köpa ett Triopo gimbal, det var i särklass den sämsta fotopryl jag någonsin testat. Skräpet returnerades omgående.

EF 400mm/5,6 är kompakt, lätt och smidigt. Om det inte är allför skumt så fungerar det ofta ganska bra med ett enbensstativ tycker jag. Det beror ju mycket på hur pass stor och tung utrustning man ska släpa med sig och en gimbal tar lite tid att rigga upp om motivet plötsligt dyker upp. Ibland är handhållet ett måste för att man ska hinna med.

Nja det är rent skräp. Har ett själv där det nu bara är skalet kvar. Har fått sätta i riktiga lager i alla leder så att det går att använda.
Men visst har du tid, och en svarv så går det ju att göra något användbart av det på några timmar.

Micke.

Då har du haft otur, har använt min Kina inköpt billiga Gimbal över ett år nu utan problem. Har använt detta närapå dagligen under hela året, samt flera av mina fotokollegor har köpt dessa utan problem.

Beike och Triopo

Då har du haft otur, har använt min Kina inköpt billiga Gimbal över ett år nu utan problem. Har använt detta närapå dagligen under hela året, samt flera av mina fotokollegor har köpt dessa utan problem.

Har haft ett Beike köpt från Kina riktigt uselt. Beställde sedan ett Triopo men skickade tillbaka det samma dag pga att det gick riktigt trögt i vissa lägen. Beställde ett Benro GH2 istället. Vilken skillnad, går inte att jämföra. Satsa på ett Benro eller något annat lite dyrare märke så slipper du bli besviken och strula med att skicka tillbaka och byta.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.