Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Giclée Art Print med ett signerat äkthetsintyg! Hur ser du ut?
- Trådstartare Daneiz
- Start datum
alfin
Aktiv medlem
Giclée Art Prints?
Du menar bläckstråleutskrifter på Fine Art papper? Vad ska du ha äkthetsintyg till? Försöka lura dina kunder att du framställer någon sorts unik konst som ingen annan kan producera?
Det där fåniga begreppet giclée var möjligen gångbart i bläckstråleskrivarnas barndom, men idag är det mest pinsamt när fotografer använder det.
Dessvärre hänger det fortfarande kvar bland vissa "konstnärer" som tror att bläckstråleutskrifter är för simpla för att visa deras alster "från dess rätta sida".
För de som vet hur man producerar högkvalitativa bläckstråleutskrifter på tjockt och fint fine-art papper är det rent ut sagt löjligt att kalla bläckstråleutskrifter för giclée.
Vill du veta historien bakom uttrycket kan du läsa här: www.dpandi.com/giclee
Du menar bläckstråleutskrifter på Fine Art papper? Vad ska du ha äkthetsintyg till? Försöka lura dina kunder att du framställer någon sorts unik konst som ingen annan kan producera?
Det där fåniga begreppet giclée var möjligen gångbart i bläckstråleskrivarnas barndom, men idag är det mest pinsamt när fotografer använder det.
Dessvärre hänger det fortfarande kvar bland vissa "konstnärer" som tror att bläckstråleutskrifter är för simpla för att visa deras alster "från dess rätta sida".
För de som vet hur man producerar högkvalitativa bläckstråleutskrifter på tjockt och fint fine-art papper är det rent ut sagt löjligt att kalla bläckstråleutskrifter för giclée.
Anders P Hansson
Aktiv medlem
Låter kul. Annars kan du väl skriva egna snygga lappar och fästa på baksidan och skriva om motivet, ditt namn, antal ex. etc, borde väl räcka långt!
Vart skriver du ut oh ramar du in eller.. jag söker tips, då jag också tänkte ställa ut.
Vart skriver du ut oh ramar du in eller.. jag söker tips, då jag också tänkte ställa ut.
Hej
Har börjat sälja bilder och behöver veta hur man
ska göra ett äkthetsbevis.
Har googlat som fan men inte hittat något!
Någon som vet en bra länk eller har BRA
erfarenhet av detta?
Tacksam för svar
mvh
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Giclée Art Prints?
Konstruktivt som fan.
Varför inte bara låta bli att svara om du har medlemskort i Positiva Klubben?
Daneiz
Aktiv medlem
Giclée Art Prints?
Kul inlägg hurrö! Personer som dig som fick mig sluta vara aktiv här på FS för 2 år sen!
Daneiz
Aktiv medlem
Låter kul. Annars kan du väl skriva egna snygga lappar och fästa på baksidan och skriva om motivet, ditt namn, antal ex. etc, borde väl räcka långt!
Hej o tack för ett trevligare inlägg!
Ja precis nåt sånt, skulle vilja se hur någon annan gjort som varit med ett tag.
Det kanske är ett slags certifikat jag är ute efter o kanske kan man göra som du
säger med en företagsloga på el. likn
Kika på min hemsida så står det lite om min utställning! joyandlove.se
Vad ska du ställa ut?
Daneiz
Aktiv medlem
Jo ABA Finearts fick göra jobbet och Ramverkstan på birgerjarlsgatan i stockholm ramade!
Blev dyrt men GRYMT bra
Finns billigare alt. dock men servicen och slutresultatet va oslagbart!
alfin
Aktiv medlem
Dito.....!Konstruktivt som fan.
Varför inte bara låta bli att svara om du har medlemskort i Positiva Klubben?
alfin
Aktiv medlem
Kul inlägg hurrö! Personer som dig som fick mig sluta vara aktiv här på FS för 2 år sen!
Javisst är det jobbigt när alla inte tycker som man själv gör!
I just det här fallet var det mer i rent upplysningssyfte, att du använder ett kontroversiellt begrepp som många ser som rent löjligt. Det används för att ge sken av att man framställt bilden med en teknik som är mycket finare än vad gemene man kan framställa själv hemma på skrivbordet.
Tala i stället om med vilken utrustning bilden printats, vilket bläck och vilket papper du använt. Ange detta på baksidan av bilden tillsammans med uppgifter om själva motivet. Signera antingen papperskopian i nederkant där den inte syns eller själva passepartouten om du vill den ska synas. Mer äkta än så kan det inte bli och du framställer dig själv i en ärlig och professionell dager, i ställer för någon som försöker mörka för att bilderna ska uppfattas som bättre. Folk är smartare än vad du tror.
anesthetist
Aktiv medlem
Det handlar väl inte bara om hur bilden är framställd utan också hur många exemplar etc. Man kan skriva när bilden är tagen, under vilka omständigheter osv.
Sök på "certificate of authenticity" så hittar du en hel del varianter!
Den som söker han finner!
Smw
Aktiv medlem
I just det här fallet var det mer i rent upplysningssyfte, att du använder ett kontroversiellt begrepp som många ser som rent löjligt. Det används för att ge sken av att man framställt bilden med en teknik som är mycket finare än vad gemene man kan framställa själv hemma på skrivbordet.
Tala i stället om med vilken utrustning bilden printats, vilket bläck och vilket papper du använt. Ange detta på baksidan av bilden tillsammans med uppgifter om själva motivet. Signera antingen papperskopian i nederkant där den inte syns eller själva passepartouten om du vill den ska synas. Mer äkta än så kan det inte bli och du framställer dig själv i en ärlig och professionell dager, i ställer för någon som försöker mörka för att bilderna ska uppfattas som bättre. Folk är smartare än vad du tror.
Hej !
Stötte på en tavla i ett bageri på Fårö en sommar, såg på lite håll ut som en akvarell,
såg så ut även på rätt nära håll, Jättebra alltså.
Typiskt sommrigt vackert och enkelt Gotlandsmotiv , Gissa ?
(Rätt svar: Några får, lite stenar och vallmoblommor )
Sen stod det "Giclée tryck" , undrade vad det var, nya tryckmetoder kan ju uppstå,
men ändå. Undersökte och fann då bläckstråleprint. ( JaHa..scannat och printat alltså)
Tycker då som nu att det är ett fånigt sätt att göra det märkvärdigt, resultatet blir
ju det motsatta.
Har man nu behov av att kvaiitetsdeklarera så är det väl bättre att
göra detta, ex
Fine Art Inkjet print
Hamemule.......... papper
Epson PK3 pigment ink
(eller vad det använda nu kan heta)
//MW
anesthetist
Aktiv medlem
Hej !
Har man nu behov av att kvaiitetsdeklarera så är det väl bättre att
göra detta, ex
Fine Art Inkjet print
Hamemule.......... papper
Epson PK3 pigment ink
(eller vad det använda nu kan heta)
//MW
Det är precis det som ett äkthetsintyg handlar om!
Photosession
Aktiv medlem
Du får ursäkta mig , men om du nu är så känslig så att ett inlägg som det som alfin skrev kan få dig att överväga att säga upp medlemsskapet på fotosidan så kanske du borde överväga att inte starta trådar där du riskerar att få ett mothugg eller andra synpunkter/åsikter än dina egna.
Jag anser att alfins inlägg var upplysande och inget annat.
Däremot så får jag intrycket att det verkar som att hela syftet med dina printar är att dupera folk till att tro att det är något bättre än vad det egentligen är i syfte att sälja mest möjligt.
Daneiz
Aktiv medlem
Det handlar väl inte bara om hur bilden är framställd utan också hur många exemplar etc. Man kan skriva när bilden är tagen, under vilka omständigheter osv.
Jag tackar dig!
Daneiz
Aktiv medlem
Det du missar här är att kanske alla inte är lika "upplysta" som dig!
Dina rader kan lätt uppfattas som ett påhopp istället för någon som
försöker hjälpa en själv!
Men visst jag va lite ute o cyklade, det är inte ett giclee jag ska ha utan
som du säger ett vanligt "certifikat" osv..
Du kan ju kolla min hemsida och sen avgöra om jag försöker lura någon !
Danielkafle.com LOL
alfin
Aktiv medlem
Jag tror inte att du försöker lura någon, men jag trodde att du förstod innebörden av uttrycket giclée när du refererade till det. Jag förstår nu att du googlat fram det och tyckte att det lät bra. Nu har du vidgat din horisont och förstår bättre vilka reaktioner det kan trigga! ;-)Det du missar här är att kanske alla inte är lika "upplysta" som dig!
Dina rader kan lätt uppfattas som ett påhopp istället för någon som
försöker hjälpa en själv!
Men visst jag va lite ute o cyklade, det är inte ett giclee jag ska ha utan
som du säger ett vanligt "certifikat" osv..
Du kan ju kolla min hemsida och sen avgöra om jag försöker lura någon !
Danielkafle.com LOL
Jag är Epsonfreak och det här är ren reklam, men kolla in dessa filmer om du är intresserad av riktiga fine-art utskrifter. Med den här kvaliteten behövs inga omskrivande uttryck för vad det är för konstverk man ställer ut. Det här är bläckstråleutskrifter med pigmentbläck av absolut högsta klass som håller i hundratals år: http://bit.ly/o21Jc4
Daneiz
Aktiv medlem
Jag tror inte att du försöker lura någon, men jag trodde att du förstod innebörden av uttrycket giclée när du refererade till det. Jag förstår nu att du googlat fram det och tyckte att det lät bra. Nu har du vidgat din horisont och förstår bättre vilka reaktioner det kan trigga! ;-)
Jag är Epsonfreak och det här är ren reklam, men kolla in dessa filmer om du är intresserad av riktiga fine-art utskrifter. Med den här kvaliteten behövs inga omskrivande uttryck för vad det är för konstverk man ställer ut. Det här är bläckstråleutskrifter med pigmentbläck av absolut högsta klass som håller i hundratals år: http://bit.ly/o21Jc4
Tack! Har du en egen Epson? Vilken i sånt
Fall?
tirpitz
Medlem
Daneiz
Aktiv medlem
Ja det va det grabbarna på labbet rekommenderad.
Det här va verkligen en jättebra länk tack för den!
Nu närmar jag mig målet