Annons

Gfx100s, problem med stativinfästningen.

Produkter
(logga in för att koppla)

alindahl

Ny medlem
Uppgraderade nyligen från en Canon 5dsr till en GFX100s. Filerna som kameran levererar är fantastiska, men dessvärre kan jag inte säga det om byggkvaliteten.

Igår var jag ute i skogen för att ta några bilder. Monterade kameran via en l-bracket som jag använt på flera andra kameror. Efter en liten stund knäppte det till, och det visade sig att infästningen gått sönder i kameran.
Metallplattan på undersidan buktade ut. Tog loss skruvarna för att felsöka, och kom fram till att metallplattan på insidan av kameran dels är väldigt liten och dels hålls på plats med enbart två små skruvar. Bägge skruvarna hade slitits loss och gängorna har blivit skadade.

Hade inte ens ett tungt objektiv monterat på kameran vid tillfället, 35-70 mm som är väldigt lätt.

Någon med samma erfarenhet?

Andreas

Bilagor

• 0864BEBA-1A69-4792-A0CB-9FD9056BE76D.jpeg
    0864BEBA-1A69-4792-A0CB-9FD9056BE76D.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 37
Hej

Jag äger en 100s
Måste säga att jag är av motsatt åsikt. Fantastisk kvalitet och inga problem med fästet till mitt stativ.
Hade också en 5dsr innan jag gick över till Fujifilm.

Hade läst om att just detta problem kan uppstå så jag köpte till från dag#1 en metallplatta som sitter under hela kameran. Numer tänker jag inte på att den finns men den fördelar lasten längs hela undersidan

Kostade ca 1500 kr men ville inte råka ut för det som du råkade ut för

En L-platta anpassad för modellen? Den generella jag använder borde med fördela belastningen bra jämfört med ett mindre stativfäste.

En L-platta anpassad för modellen? Den generella jag använder borde med fördela belastningen bra jämfört med ett mindre stativfäste.
Det var denna jag kompletterade med.

ANNONS