Annons

Gevaert Pan?

Produkter
(logga in för att koppla)

cheetah1

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag roffade in en gammal lådkamera på tradera, och idag kom den hit. I kameran satt det en exponerad filmrulle. Den är märkt:
GEVAERT
PAN


...ICHT - EXPOSÉ
EXPOSED - EXPONIERT

Papperet är rosa, och bandet som är tejpat runt är grönt. Har någon en aning om vad det är för slags film och hur den ska framkallas? Är det nåt som tex Crimson kan göra?

Tack på förhand!
 
Hejsan.

Om det är en 120-film kan Crimson säkert framkalla den. Det kan också vara 620-film vilket de kanske också kan framkalla om du frågar dem. Geavert slogs ihop med Agfa i mitten av sextiotalet om jag minns rätt så filmen är i så fall över fyrtio år gammal. Men har den inte blivit utsatt för direkt ljus och blivit någolunda korrekt exponera så bör man kunna få fram någon form av resultat från den. Vad är det för modell på lådkameran?
 
Kodak SIX-20 'Brownie' E är det, så det är 620-film. Kan maila och fråga dom om inte annat. Skulle vara coolt att se vad som kan finnas på filmen. Vad borde det vara för framkallare? Eller det vet man kanske inte om man inte rullar av den och kollar?
 
I princip vilka framkallre som helst (för vanligt svartvitt) fungerar. Vissa möjligtvis bättre än andra (alla framkallare har ju olika egenskaper). Om bara filmen som sagt blivit korrekt exponerad och filmen inte blivit ljusskadad så bör det gå fram något ur den. Crimson kan nog framkalla 620-film (då den närmast är identisk med 120-film) annars kan säkert jag eller någon annan som framkallar mellanformat fixa det.
 
Jo, jag har faktiskt kikat lite på det där innan. Det satt tillochmed en tomspole kvar i kameran också. :) Och allt som allt gick det på 100 kr.. :p Tradera for the win.
 
Lååångt långt efteråt, men här kommer ett svar. :)

Nja, är svaret på det. Jag funderar på att köpa mig en sån därn stor Canonscanner som kan scanna film också, om jag gör det ska ni få se resultatet, men jag kan försöka beskriva. På en bild kan man ana ett hus med en veranda, på vilken det sitter en människa, troligen en kvinna.

På en annan bild är det också en kvinna, mycket svårt att se några ansiktsdrag eller liknande dock. Dock kanske lite photoshop kan få fram mer detaljer än en lupp efter en högupplöst inscanning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.