Annons

Ger röd- orangefilter skarpare s/v bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Goddag!

Satt och läste lite på sidan och hittade en artikel där man förklarade hur man kunde få skarpare svartvita bilder, och jag citerar:

"Använd gärna orangefilter eller rödfilter eftersom detta ökar kontrasten något och på så sätt ger ett skarpare helhetsintryck."

Jag är nyfiken på detta och undrar om man alltid bör använda röd eller orangefilter när man plåtar s/v i t.ex studiomiljö?

Vid landskapsfotografering ger dessa filter högre skärpa eftersom diset minskar och du får en ”klarare” bild. Jag använder rödfilter som standard vid landskapsfotografering.

Vid studiofotografering skule jag bara använda dem för att påverka olika färgers återgivning i bilden, att göra röda läppar mörkare eller få en tröja att bli ljusare.

mipert skrev:
Vid studiofotografering skule jag bara använda dem för att påverka olika färgers återgivning i bilden, att göra röda läppar mörkare eller få en tröja att bli ljusare.
Jag antar att du menar andra filter än rött och orange då. Rött filter ger ljusare läppar och ger en mörkare himmel (som är blå om det inte mulet;-). Själv använder jag grön-filter ibland till porträtt.

Jag använder orangefilter som standard då jag tar bilder med mycket hud. Ibland även till vanliga porträtt inomhus, fast oftast använder jag då gult i stället. Alla på denna sidan är fotade med orangefilter.

matnyttige skrev:
Jag antar att du menar andra filter än rött och orange då. Rött filter ger ljusare läppar och ger en mörkare himmel (som är blå om det inte mulet;-). Själv använder jag grön-filter ibland till porträtt.

Jo, jag skrev lite slarvigt .

Men jag vill trycka på det att man får skarpare bilder med gul-rödfilter vid landskapsfotografering. Jag använder det alltid för maximal skärpa och bättre tonåtergivning av himmel och grönska vid arkitektur/landskap.

Rent teoretisk skulle man nog få det. Eftersom man blir av med de blå våglängderna borde inte diffraktionen vid små bländaröppningar märkas lika mycket. Men jag tror inte att det spelar roll i praktiken.
I och med att man sätter på ett filter blir det ju fler glasytor som försämrar istället.

Men att man blir av med diset i landskapbilder ger ju skarpare intryck.

Med ett rött filter (släpper bara igenom rött ljus) borde man få mindre kromatisk aberration.

Det blir skarpare för mig om vi säger så men det är bara att göra egna utvärderingar, som alltid.

Ett antal luppgranskade negativ och uppförstorade likaså visar att detaljer återges mycket tydligare med rödfilter.

Det går att jämföra med att motljusbilder blir skarpare med ett bra motljusskydd eller om man skärmar av bakgrunden när man fotograferar med vit bakgrund.

Men som sagt, bara att utvärdera själv.

Skarpare intryck är för mig = med att det är skarpare. Annars blir det som på BB, ”det gör inte ont, det bara känns så”.

Dis reduceras. Se bif. bilder från en bok. Den vänstra är tagen utan filter och den högra med djuprött.
/Harald

Bilagor

• readfilter kopia.jpg
    readfilter kopia.jpg
    41.2 KB · Visningar: 506
magnus67 skrev:
Rent teoretisk skulle man nog få det. Eftersom man blir av med de blå våglängderna borde inte diffraktionen vid små bländaröppningar märkas lika mycket. Men jag tror inte att det spelar roll i praktiken.
I och med att man sätter på ett filter blir det ju fler glasytor som försämrar istället.

Men att man blir av med diset i landskapbilder ger ju skarpare intryck.

Att diffraktionen skulle minska stämmer inte! De långa våglängderna är de som ger upphov till mest diffraktion och således borde diffraktionen bara öka när man sätter på ett rödfilter!

Men jag tror att du har helt rätt i att det inte spelar nån roll i praktiken. Jag tror att skillnaden mellan hur mycket diffraktion blått ljus ger i förhållande till rött är ganska liten.... Men det är bara en gissning...

//Eric

Numeric skrev:
De långa våglängderna är de som ger upphov till mest diffraktion och således borde diffraktionen bara öka när man sätter på ett rödfilter!
//Eric

Vad jag menade var nog att om man tar bort de blå våglängderna så blir det färre våglängder som kan bidra till diffraktionen.
Utan filter får man ett diffraktionsmönster från de röda och ett mönster från de blå våglängderna (och alla andra färger också förstås). Det blir en massa överlagrade diffraktionsmönster. Med ett rödfilter finns inte de blå färgerna och deras diffraktonsmönster kvar, således en skarpare bild. Man får ett diffraktionsmönster som är mindre "utsmetat".

Men då borde iochförsig skärpan alltid öka med färgade filter, oavsett färg, eftersom det alltid är några färger som försvinner.

Som sagt: Detta resonemang är nog mer teoretiskt än praktiskt användbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar