Köpte mig ett begagnat Canon 300/4L USM i helgen som var i fint skick. Linsen tyckte jag dock behövdes rengöras något eftersom några "fettfläckar" kunde anas. Plockade då fram min Gepe-tub med luft för att blåsa rent..men det gick inte så bra eftersom den sprutade ut vätska över linsen.
Det är inte första gången den förbenade tuben från Gepe gör det - har nämligen tidigare fått ett par dior förstörda av att just vätska har läckt ut. Irriterande eftersom den här vätskan torkar och lägger sig som en hinna över ytan. Hur rengör jag nu linsen på effektivast möjliga sätt utan att repa?
Ska jag använda något rengöringsmedel då beläggningen inte verkar försvinna med enbart en microfibertrasa?
Jag misstänker att jag omedvetet råkade skaka burken den här gången när jag gick ned för trappan. Det kan vara därför det kom vätska..
Men hur ska jag få bort beläggningen?
Jag har som sagt försökt med en microduk och lätt försökt andas på linsen för att "lösgöra" beläggningen. Den syns ganska tydligt, speciellt runt kanten på linsen. Däremot ser det ganska okej ut om jag tittar genom bara objektivet..även om man kan ana en viss beläggning runt just kanten.
Det kanske inte spelar någon större roll för bildresultatet om jag låter det vara som det är? Man vill ju inte direkt hårdgnugga och förvärra det hela..
Enkel "billig" rökmanskin:
Ett glas vatten + en Flaska tryckluft.
Håll flaskan upp&ner, för ner pipen i vattnet och spruta på.
Snabbt bort med grejorna och fota ;-)
Jag har aldrig sabbat några fotogrejer med tryckluft, däremot ett moderkort i en kunds server ;-) Man skall inte blåsa rent processorn när maskinen är igång.
Bara andas på och gnugga lite... att det sitter lite runt kanten tror jag inte spelar någon roll. Tycker det är konstigt att du inte får bort det då det "bara" är tryckluft.
Jag har drabbats av precis samma sak med GePe s luft. Verkar vara något systematiskt fel eftersom andra fabrikat inte gjort så mer än när man lutar flaskan för mycket.
Jag gav 5995 danska kronor, dvs ungefär 7300:-. Jag köpte det hos Photografica i Köpenhamn och fick därmed 1 års garanti på det. Dessutom ingick stativfäste som i Sverige lär gå på över tusenlappen. Skicket är fint, men jag har ännu inte kunnat testa det eftersom jag inte har något hus ännu..
När det gäller huset kommer det med största sannolikhet bli ett EOS1V. Men det är naturligtvis väldigt mycket pengar om man jämför med EOS33 som jag också funderat på. Det är förstås också en helt annan kamera. När det gäller linserna blir det de jag nämnde, förutom 24:an och 50:an som jag lugnar mig med. Det blir en Photo Trekker eller en Nature Trekker och det blir också kulleden du nämnde; en Manfrotto 468RC. Stativ köper jag separat i Sverige när jag väl har bestämt mig för vilket jag vill ha. Så länge kör jag på med Manfrottot.
Jag räknar med att beställa från Tyskland på fredag och ha grejorna i slutet av nästa vecka. Sedan är det bara att ösa som hela Sveriges alpina gäng brukar säga.. :=)
Tillbaka till problemet med linsen..
Är det någon fara med att "ta i" när man gnuggar med en duk gjord för rengöring av linser (förutsatt att det inte kommer gruskorn etc emellan)?
Det hjälpte inte att gnugga lite "hårdare" kan jag meddela. Ser inte snyggt ut om man tittar på linsen framifrån. Däremot verkar det som sagt helt ok när man betraktar ett motiv genom gluggen. Antar att det bästa är att antingen lämna in gluggen till en "förståsigpåare" i en fotoaffär eller att bara låta det vara för att se om det märks på framtida bilder!?
Lite linsrengöringsvätska eller så koncentrerad isopropylalkohol som möjligt (apotekets fungerar hyffsat) på ett linsrengöringspapper/ren bomullstuss kanske fungerar. Antireflexbehandlingen är med största sannolikhet mer känslig mot hårda tag än mot lite linsrengöringsmedel. (Vissa leverantörer av antireflexbehandlad högklassig optik rekommenderar tom aceton för rengöring!) Var försiktig så inte vätska kommer in under linsen, droppa alltid vätska på putsduken, aldrig på linsen! När du fått bort beläggningarna kan du andas imma på linsen och försiktigt putsa bort slöjorna som bildats.
Gepe air-vätskan difunderar in i linsens antireflexbehandling och kan ej tvättas bort. Måste åtgärdas av Canon. Förresten kryper även andra putsmedel och diskmedel in i antireflexbehandlingen och även in i filmbaser och emulsionsskikt… Även s.k. Screen Cleaner brukar kunna förstöra både bildskärmar och objektivlinser. Använd Bommulspinnar, sådana man tvättar öronen med, och andas först mot linsen. Använd aldrig ”specialtrasor”. De för runt t ex små sandkorn och repar.
Men det finns ”Cleaner Solution” som är garanterat linssäkra. Photax har sålt sådant i små röda flaskor. Även denna ska användas med Bomullspinnar om man ska vara säker.
/Harald
Jag har fått den hyffsat ren nu iallafall genom att ha andats på linsen och varit "flitigare" med duken. Förhoppningsvis har jag inte skadat själva linsen..men kanske antireflexbehandlingen om det är som du säger Harald!?
Jesper..
Visste inte att stativfästet ingick till 300:an när man köper nytt, men jag är inte besviken för det :=). Enligt försäljarna skulle objektivet vara i A-skick, vilket jag kan hålla med om att det är. Endast enstaka pyttesmå skavningar syns på objektivet och den främre linsen har få repor. De som finns är tunna och kommer antagligen inte alls påverka den optiska prestandan. Men jag är egentligen inte så förtjust i att köpa begagnat så resterande prylar kommer att bli nyköp för min del. Men det är klart, det är ju inte dumt att kunna "få" ett objektiv för 7300:- som nytt kostar drygt 19000:-.
Helsingborg får jag göra ett besök i framöver..jag är ju faktiskt skåning egentligen :=)
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.