Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Geotaggning med mobil-gps

Produkter
(logga in för att koppla)

bepe47

Ny medlem
Jag fotar med Nikon D40X och har en Garmin GPSMAP60 där jag spar mina spår. För att geotagga använder jag roboGEO som jämför tiderna i bilderna med tiderna i spåret och skriver in koordinaterna i EXIF-data. (Tips: För att synka tiden mellan kameran och gps-en tar jag en bild på gps-en där klockan syns och jämför tiden med EXIF-data.)

Nu har jag skaffat en modern telefon (HTC Wildfire) med gps som jag vill använda för geotaggningen - den är ju alltid med... Men jag har inte hittat någon app till Android som spar tidsstämplarna i spåret och då blir ju geotaggningen omöjlig (manuell). Har provat Open GPS Tracker men den spar spåret som kmz-fil och där finns så vitt jag förstår inte tiden med i punkterna. Överhuvudtaget verkar inriktningen vara att visa spåret i Google Earth, inte något så nördigt som geotaggning...

Jag vill helst ha en gpx-fil som går att importera i roboGEO. Nån som har något tips?
 
Var finns tiderna

Någon tipsade här nyligen i en tråd om ett gratisprogram som heter Geosetter, http://www.geosetter.de/en. Det fungerade bra för mej. Kan läsa googles filformat.

Tack för svaret!

Jo, jag har Geosetter på datorn men tyckte att inställniningen av tidszonerna var så pillig att jag köpte roboGEO för något år sedan. Jag testade Geosetter nu (inte senaste version) men den "sväljer" inte min kmz-fil från mobilen för att den inte innehåller tidsdata. Det går utmärkt att rita upp spåret i karta eller flygbild men jag vill kunna placera in bilderna automatiskt och för det behövs tid på varje punkt i spåret.

Jag har listat ut att kmz-filen är komprimerad som zip-fil. Om man öppnar den, ger den filnamnstillägget .xml så går den att se i klartext i Internet Explorer - och den innehåller inga tider ihop med kooridinaterna. Det tycks vara så att mobilen (Geo Tracker) inte exporterar tidsdata men vilket program ska jag köra i mobilen för att få med tidsdata i tracksfilen?

Eller gör jag något fatalt fel?

PS. Ett annat riktigt snyggt program för geotaggning är Windows Pro Photo Tools 2 som man kan hämta gratis (!) från Microsoft. DS.
 
geotagging med Android-mobil

Hej,

hittade faktiskt en app som verkar väldigt duglig. För ca 30 kr fick jag en app som sparar positioner enligt valbara regler, man kan skicka upp dom till en hemsida på nätet i gpx-format.

I PC loggar man in på sidan och kan där välja att ladda ner spåret eller att starta en PC-applikation som geotaggar en katalog med bilder på PC:n. Det nedladdade spåret kan läsas av RoboGeo för geotagging eller Garmin's MapSource om man vill visa på karta.

Riktigt, riktigt coolt!

Länk: geotagphotos.net
 
Med iphone kan jag med Camera+ se exakt vart jag tog en viss bild. Mitt förslag är således att man tar en bild med kameran, och en med mobilen på samma ställe. Det bör finnas en liknande app till android, kanske Camera+ finns också?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.