Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Geotagging i LR

Produkter
(logga in för att koppla)
LR's geotagging verkar inte vara helt genomtänkt i alla lägen..... Just det där att man måste bekräfta alla förslag verkar ganska jobbigt. Å andra sidan ska man kunna markera flera bilder och bekräfta dem i grupp, under förutsättning att man inte har kryssat i "Show metadata for selected photo only" under preferences.

LR's geotagging verkar inte vara helt genomtänkt i alla lägen..... Just det där att man måste bekräfta alla förslag verkar ganska jobbigt. Å andra sidan ska man kunna markera flera bilder och bekräfta dem i grupp, under förutsättning att man inte har kryssat i "Show metadata for selected photo only" under preferences.

Jag undrar fortfarande varför Benny får taggarna in i Library modulen men inte jag. Är det någon mer som fått det att fungera?

Var ligger alternativet för "Show metadata for selected photo only"? Kan inte hitta det.

Bilagor

• Skärmavbild 2012-08-21 kl. 11.09.04.jpg
    Skärmavbild 2012-08-21 kl. 11.09.04.jpg
    20.1 KB · Visningar: 111
Det ligger i menyn Metadata när man är i Librarymodulen.

Tack! Ni som hjälper mig har ni platsdatan överfört i Library modulen när ni taggar fotona i Map modulen? Jag vill alltså veta om det är bara jag som har problemet eller så ska det fungera (förutom hos Benny :)).

Det mesta tycks följa med till Library, men ibland saknas City.. trots att den finns i Map.

Prova att ställa frågan på Lightroom forum, där finns väldigt duktigt folk som jag tror jobbar på Adobe med just Lightroom:

http://www.lightroomforums.net/

Tack Lasse! Ska definitivt göra det!

För övrigt testade jag att "komitta" flera foton på en gång men det går inte om inte fotona har exakt samma GPS koordinater. Skiljer det något försvinner platsförslagen även om det är bara några meter som skiljer mellan fotona.

Under tiden har jag testat lite och kommit fram att det är en bug i programmet.

Jag har växlat till Library modulen och valt där EXIF and IPTC och vips ser jag helt plötsligt platsnamnen! Sedan ändrar jag tillbaka till IPTC (som jag brukar ha) och värdena i fälten förblir samma även när jag ändrar till andra foton. Jag kan alltså titta på en bild tagen i Indien men det står att den är tagen i Frankrike. För att få rätt plats måste jag växla till EXIF and IPTC igen.

Alltså MÅSTE jag välja "EXIF and IPTC" vy för att geotagningen ska se korrekt ut i programmet. Väljer jag bara IPTC visar programmet platsnamnen från något annat foto.

Ni som också hade problemet skulle ni kunna bekräfta att min lösning fungerar?

Under tiden har jag testat lite och kommit fram att det är en bug i programmet.

Jag har växlat till Library modulen och valt där EXIF and IPTC och vips ser jag helt plötsligt platsnamnen! Sedan ändrar jag tillbaka till IPTC (som jag brukar ha) och värdena i fälten förblir samma även när jag ändrar till andra foton. Jag kan alltså titta på en bild tagen i Indien men det står att den är tagen i Frankrike. För att få rätt plats måste jag växla till EXIF and IPTC igen.

Alltså MÅSTE jag välja "EXIF and IPTC" vy för att geotagningen ska se korrekt ut i programmet. Väljer jag bara IPTC visar programmet platsnamnen från något annat foto.

Ni som också hade problemet skulle ni kunna bekräfta att min lösning fungerar?

Jag hade inte problemet, men det stämmer så som du skriver. Jag får exakt samma fel om jag skiftar mellan de två "vyerna" som du beskriver. Även GPS-koordinaterna försvinner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto