Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Geotag

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Hur kan man få upp platsen på en karta på geotaggade bilder? Funktionen finns inte i photoshop vilket är dåligt. Jag försöker knappa in koordinaterna i google maps men det hamnar inte på rätt ställe ändå. Laddar jag upp bilden på fotosidan i mitt album så visar kartan där dock rätt, hur ska man göra???? Har massor med bilder som jag vill veta exakt vart de är tagna.

Mvh Leif

Skaffa Lightroom 4, som visar på kartan om du har koordinaterna med i exif.
Annars kan du skapa koordinaterna genom att dra och släppa bilden på kartan i LR4.
Om kameran inte registrerar GPS-kordinater kan man spela in en gpx-fil med t.ex en geotracker eller en vanlig löparklocka medan man fotar,sedan läsa in filen i LR4 och därefter autotagga bilderna.
Det finns säkert många andra program som också gör jobbet.

Skaffa Lightroom 4, som visar på kartan om du har koordinaterna med i exif.
Annars kan du skapa koordinaterna genom att dra och släppa bilden på kartan i LR4.
Om kameran inte registrerar GPS-kordinater kan man spela in en gpx-fil med t.ex en geotracker eller en vanlig löparklocka medan man fotar,sedan läsa in filen i LR4 och därefter autotagga bilderna.
Det finns säkert många andra program som också gör jobbet.

Tack, men jag vill inte ha Lightroom, jag har photoshop, känns inte så angeläget att skaffa Lightroom bara för att få upp bilderna på en karta. Finns det inget onlineprogram eller nåt som kan läsa in bilderna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar