Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genvägar lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja blåsa liv i en mer än tre år gammal tråd.

Jag får inte penselstorleken att funka. Kör med Lightroom 5.3 + OSX10.7.5 och svenskt tangentbord. Skulle någon kunna skriva en instruktion hur jag ska mappa om [ och ] för att kunna använda för penselstorlek?

I Lightroom-mappen > Contents > Resources finns följande mappar:
1) sv.lproj
2) en.lproj

Ska jag skapa en mapp vid namn "en"? Var ska jag placera Translatedstrings.txt? Vad ska filen innehålla för att ersätta penselstorlek (större/mindre) med t.ex. "ö" för att minska" och "ä" för att öka storleken?

Tacksam för svar
// Pär

Skulle vilja blåsa liv i en mer än tre år gammal tråd.

Jag får inte penselstorleken att funka. Kör med Lightroom 5.3 + OSX10.7.5 och svenskt tangentbord. Skulle någon kunna skriva en instruktion hur jag ska mappa om [ och ] för att kunna använda för penselstorlek?

I Lightroom-mappen > Contents > Resources finns följande mappar:
1) sv.lproj
2) en.lproj

Ska jag skapa en mapp vid namn "en"? Var ska jag placera Translatedstrings.txt? Vad ska filen innehålla för att ersätta penselstorlek (större/mindre) med t.ex. "ö" för att minska" och "ä" för att öka storleken?

Tacksam för svar
// Pär

Jag är ju Windows användare.

Mappen "en" skall ligga under C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.3\Resources. I mappen skall TranslatedStrings.txt ligga.

MEN för att justera penselstorleken tycker jag det enklaste är att använda musens "scroll hjul". Det funkar default. Finns det mus-hjul på Mac?

Om du ändå vill använda tangentbord så tror jag att det är dessa värden du skall trixa med:

"$$$/AgDevelop/Localized/SpotDecreaseKey=<"
"$$$/AgDevelop/Localized/SpotDecreaseKeyShifted=>"
"$$$/AgDevelop/Localized/SpotIncreaseKey=-"
"$$$/AgDevelop/Localized/SpotIncreaseKeyShifted=_"

Har dock inte testat själv (kopierat från TranslatedStrings.txt i mappen sv)

Detta har diskuterats förut. Om jag inte är helt fel ute så är det så att de genvägar som ligger på tangenter som kräver AltGr inte funkar.

Detta tycks numera vara åtgärdat.

Så för mig - Wndows och LR 5.3 - funkar det att justera penselns storlek med hak-paranteserna som alltså nås med Alt Gr tangenten och siffran 8 respektive 9.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto