Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genvägar lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Har sett utbildningsfilmer på Lynda.com och har upptäckt att en del genvägar som dom pratar om inte fungerar på svenska tangentbord, förmodar att det är därför dom inte fungerar. Tex \ ska vara för att se före/efter men den fungerar inte, samma sak gäller för [ / ] för att minska och förstora penseln. Hur kan jag lösa det här?

Kör windows 7 och lightroom 3.2.

Har sett utbildningsfilmer på Lynda.com och har upptäckt att en del genvägar som dom pratar om inte fungerar på svenska tangentbord, förmodar att det är därför dom inte fungerar. Tex \ ska vara för att se före/efter men den fungerar inte, samma sak gäller för [ / ] för att minska och förstora penseln. Hur kan jag lösa det här?

Kör windows 7 och lightroom 3.2.

Om \ inte funkar till före/efter så är detta något som precis har ändrats. Det har fungerat sedan version 1.0 i alla fall. Jag sitter inte så till att jag kan prova just nu, men är du säker på att du trycker rätt?

För mig fungerar varken det eller öka/minska storleken på penseln. Håller jag inne Alt Gr så händer ingenting, och trycker jag direkt på + där \ finns så ökar eller minskar exposure beroende på vad jag gjort innan.

Senast ändrad:
Detta har diskuterats förut. Om jag inte är helt fel ute så är det så att de genvägar som ligger på tangenter som kräver AltGr inte funkar.

Det går att lösa detta.

För Windows

Skapa en textfil med Anteckningar som t ex innehåller följande:

"$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=q"

Spara filen med namnet "TranslatedStrings.txt"

Kopiera filen till C:\Program\Adobe\AdobePhotoshopLightroom3.2\Resources\en"

Starta sedan LR och det bör funka.

Om du saknar mappen "en" så skapa den.

För att se vilka nycklar som är möjliga så kan du gå in i några av de andra språkmapparna och kolla på deras TranslatedStrings.txt.

Jag tror att ovanstående metod funkar för de flesta nycklar men har för mig att vi inte lyckades med rotera bild, men jag kan ha fel.

Om \ inte funkar till före/efter så är detta något som precis har ändrats. Det har fungerat sedan version 1.0 i alla fall. Jag sitter inte så till att jag kan prova just nu, men är du säker på att du trycker rätt?

Jag tror det har varit problem från version 1. Jag har lag before på "<" genom ovanstående lösning av den anledningen.

Jag har fått till before / after, men lyckas inte ändra genvägen på storleken på penseln. Har du fått till det?

Tack för hjälpen så här långt förresten!

Jag hittar ingen nyckel för det men penselns storlek bör du väl kunna ändra med hjulet på musen.

Jag tror det har varit problem från version 1. Jag har lag before på "<" genom ovanstående lösning av den anledningen.

Okej, det var skumt. Jag använde det jämt utan problem men har på senare tid (utan att jag tänkt på det) använt före-/efterikonerna istället. :)

Jo det fungerar, men sitter helst med Wacom brädan och då blir det lite svårare...

Jag tror det är så att några av genvägarna är hårdkodade i programmet och inte angivna som parametrar i textfilen. Om man söker lite i TranslatedStrings.txt den svenska versionen så ser man inte heller där någon "Key=" för penselstorleken.

Jag vill minnas att det är det samma för att rotera foton.

Men egentligen gissar jag bara - någon annan som vet kanske kan fylla i?

Följande nycklar fungerade för mig när jag la in dem i en TranslatedStrings.txt:

"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateLeft/Key=Cmd+Shift+j"
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateRight/Key=Shift+m"

Observera att detta är för Mac så Cmd går ej att använda (motsvaras av Ctrl på windows kanske?)

Shift J och shift M var de ursprungliga alternativen i den svenska översättningen men för mig som kör engelsk version fungerade inte men Shift J av någon anledning. Jag ska testa och se om jag hittar ett par som passar bättre ihop men som sagt nycklarna fungerar

Ibland har man tur, shift + v och shift + h var lediga. Sen kan ni ju fundera vilken som jag knöt till respektive kommando :)

Nej det var rotera, ursäkta on jag var otydlig med det. Jag kan ta en titt på storlek pensel i kväll och se om jag hittar något.

Följande nycklar fungerade för mig när jag la in dem i en TranslatedStrings.txt:

"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateLeft/Key=Cmd+Shift+j"
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateRight/Key=Shift+m"

Tack för det! Jag använde Shift+v och Shift+h som du.

En lustig sak är att nyckeln bara finns för library modulen. Det finns ingen motsvarande i develop (vad jag kunde se) MEN det fina är att nyckeln tycks slå igenom I BÅDA modulerna. Så nu kan jag alltså rotera med Shift+v och Shift+h oavsett om jag är i develop eller i lilbrary. Tackar!

Synd men inte så mycket att göra åt, får skaffa ett internationellt tangentbord ;-)

Jag antar att om du installerar engelsk tangenbordslayout så kommer det att funka. Det är ju förhållandevis smidigt att skifta mellan de olika i Windows. Du behöver alltså inte byta rent fysikt.

OBS! Jag gissar - har inte provat själv.

Det var inga problem att byta språk på tangentbordet. Men det som är skumt är att det nu, trots att jag bytt tillbaka till svenska, fungerar att ändra storleken på penseln med Alt Gr + 8 / 9 alltså [ / ]

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto