Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genväg

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Jag tycker K20 är en alltigenom kompetent kamera, men det finns en sak som stör mig.
Omkoppling av AF antingen på utlösaren eller separat AF knapp sker genom bläddrande i menyn. Ganska irriterande med tanke på att det inte finns AF knapp på BG och man därför behöver skifta snabbt ibland.
Så jag undrar om någon vaken pentaxian kommit på ett smartare sätt att skifta AF funktion.

lm

Dessutom MÅSTE man ju byta tillbaka ibland då:

1) Grönt läge EJ flyttar tillbaka AF till avtryckaren och den enda gång en K20-ägare använder grönt läge är när han ber någon annan ta en bild.

2) Catch-in fokus endast fungerar med AF på avtryckaren. Detta låter iofs mer som en bugg, men felet är likväl där.

Jag har löst det genom att:

1) Säga till folk att de måste hålla in AF-knappen. Funkar ibland, ibland inte.

2) Nästan aldrig använda catch-in

Om åtminstone USER läget gick att ställa in för ALLT (inklusive fokus), och att grönt läge ignorerade ALLA custominställningar

Hmm...
Lite ny infallsvinkel, men inte riktigt som jag tänkt.

Helst skulle jag kunna växla utan att i princip ta blicken från sökaren, ungefär som ISO:t.
Problemet försvinner med K-7 i och med att det BG:t har AF knapp.

Så egentligen är det inte k20:an det är fel på utan BG:t

lm

Nja, så enkelt tycker jag inte Pentax skall komma undan. Visst var det en stor miss att inte AFknappen satt på batterigreppet, men jag tycker fortfarande det är fel att man MÅSTE byta tillbaka till Slutarknappen för att kunna använda Catch-in. Dessutom tycker jag fortfarande att Pentax inte tänkte till ordentligt gällande grön inställning på kameran. Den används av andra, inte av ägaren, alltså skall kameran då vara så standard som möjligt, inte påverkad av ägarens inställningar.

Men alla kameror har några fel, och jag är grymt nöjd med min K10 och K20. Men jag hoppas att Pentax tänkt till och att dessa två problem inte upprepas på K-7

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar