Annons

Genomskinlig T-max 100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bola

Medlem
Har just framkallat min första rulle T-max 100, som jag införskaffade mest för att prova på. Resultatet blev sämre än väntat, trots allt man läst om att Tmaxen är svår att framkalla - filmen blev helt genomskinlig så när som på änden som vart halvgenomskinlig - inte kolsvart som det brukar bli på Tri-X. Är det någon som har den blekaste vad som kan ha gått snett?

Jag använde D-76 1+1, enligt instruktionerna framkallade jag 10 minuter (22 grader varmt) och agiterade 5 sekunder vad 30:e sekund. Fixet var polymax, fixerade 5 minuter. När jag sedan framkallade mina två Tri-X som jag också hade så blev de helt som vanligt. Framkallningsproceduren var enligt ovan fast tiden blev 9 minuter istället. Tilläggas bör att jag förrutom T-max:en exponerade en Tri-X vid samma tillfälle, och den vart ju bra...
Hjälp, någon? =)

//Markus
 
Helt genomskinlig? Då har den ju inte exponerats. Tror knappast att framkallningsprocessen, hur fatalt man än klantar sig, kan radera ut alla spår av exponering på filmen, så det rör sig nog mer om SBS i det här fallet ;)
 
jbomelin skrev:
Helt genomskinlig? Då har den ju inte exponerats. Tror knappast att framkallningsprocessen, hur fatalt man än klantar sig, kan radera ut alla spår av exponering på filmen, så det rör sig nog mer om SBS i det här fallet ;)

SBS?? I övrigt håller jag med dig.
 
jbomelin syftar nog på något bakom spakarna ;)

Annars är jag med mipert, fix före framkallare, eftersom starttafsen inte är svart.
 
mipert skrev:
Är negativnumren i kanten också borta?

Då har du kört den i fix före framkallningen.

Japp, negativnummer och allt annat borta. Däremot var "starttafsen" betydligt mörkare än resten av filmen, men inte becksvart som vanligt. Jag tror inte att jag fixade innan framkallning, men men.. kan ju ha tagit fel. :p


Trist var det iallafall. Men det är väl bara att prova igen! :)

Vad sägs i övrigt om förfarandet vad gäller Tmax?
 
Vad sägs i övrigt om förfarandet vad gäller Tmax?

Det enda problem jag någonsin haft med T-Max är att den ibland är aningen lila efter fixeringen. Det var nått som hette "ntihaloskiktet som inte försvann ordentligt påstods det, men med lite längre fixering, kort skölj i lite varmare vatten eller Kodaks T-Maxfix ska det lösa sig.
 
använder nästan alltid tmx 100 .. om jag inte fotar konerter .. då använder jag tri-x..för den större exponerings latituden ..

men fotar jag allt annat och på dagen använder jag tmx 100 exponerar den efter iso 64..framkallar den i rodinal låter den stå still sista minuten för att kantskärpan skall bli bra..
 
Vilka tips, detta börjar bli avancerat. Jag som bara ville veta om man ska ta fix eller framkallare först! :D

Hur som helst, tack för alla svar. Det ska nog gå bra nästa gång! heh.
 
1. Framkallning
2. Stoppbad (vatten)
3. Fix
4. Skölj
5. Torkning

Fixerar du först blir allt helt blankt.
 
froderberg skrev:
1. Framkallning
2. Stoppbad (vatten)
3. Fix
4. Skölj
5. Torkning

Fixerar du först blir allt helt blankt.

Jag brukar ta bort gelatinfilmen med ett vattenbad innan framkallningen, detta för att framkallaren direkt ska komma i kontakt med silverbromiden, sedan blir det aldrig luftbubblor på filmen, vilket det kan bli om man är oaktsam. Är man sedan nogrann med tid och temp blir det aldrig fel.

// Johannes
 
En orsak till varför filmen blev blank; kanske framkallade du i vatten?

Och jag är en varm anhängare av vattenbad före framkallning.
 
aha, den SBS...

Vattenbad före framkallningen räknar jag till avdelningen privat mörkrumsmagi (glöm inte att snurra tre varv motsols). Varför rekommendera onödig magi (som innebär fler parametrar att hålla koll på) till någon som ännu inte hittat sina arbetsmetoder i mörkrummet. Själv prioriterar jag standardiseringsfasen (av film, ljusmätning, exponering och framkallning) före mörkrumsmagi.

Jag har själv aldrig sysslat med vattenbad före framkallningen, hur tycker ni att det påverkar filmen? Jag har hört att man ska förlänga framkallningstiden med ungefär en halv minut eftersom vattnet lär fördröja processen, några erfarenheter med hänseende på det?
 
En orsak till varför filmen blev blank; kanske framkallade du i vatten?

Va, går inte det!??! ;-) Har kommit fram till att jag antagligen fyllde mätkannan med 50% vatten, för att sedan späda det med en ytterligare del vatten =) En inte alltför lyckad blandning.

Och jag är en varm anhängare av vattenbad före framkallning.
Jag har fått tipset om vattenbad IRL oxå - har haft problem med vita runda fläckar på negativet, vilket tydligen skulle kunna bero på luftbubblor. Så det blir nästa test. =)
 
Vattenbad innan framkallaren rekommenderas, flyttade för ett tagsedan, ant. var det annat vatten, för alla filmer fick luftbubblor och prickar av D-76:en, men med vattenbad är filmen ren som krom förutom motivet.

Ni andra vattenbadare, hur länge kör ni och förlänger/förkortar ni tiden? jag kör 2 min. och ingen förlängning.
 
...mer magiska råd angående luftbubblor.

Knacka dosan i bordet efter agiteringen (eller knacka på dosan) så att bubblorna lossnar från filmen. Personligen tycker jag att det känns enklare än att bada filmen i vatten före framkallningen.
 
Ilford filmer ska enligt tillverkaren inte vattenbadas innan framkallaren. Jag vattenbadar Kodak (1 minut) men inte Ilford. Dosan knackar jag hårt mot bordet efter första agiteringen. Jag har hittills aldrig haft problem med luftbubblor på någon film. Jag låter framkallaren stå en stund efter att jag blandat den men innan jag använder den så eventuell uppblandad luft i vätskan har tid att försvinna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.