Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genomskinlig Bakgrund på GIF-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Denna fråga är väl lite tveksam här på fotosidan, men jag chansar.

Har en gif-bild med gul text på svart bakgrund och jag vill att den svarta bakgrunden ska bli genomskinlig.

Jag vill alltså ine göra om bilden från början med genomskinlig bakgrund, utan få den svarta ytan på den befintliga bilden att bli genomskinlig.

I gamla PS kunde man görea detta mycket enkelt genom att välja genomskinlighet när man sparade bilden som indexerad gif. MEN hur gör man i PS 6.0 och nyare????? Jag har kört fast!

/Joakim

börja med att göra om bakgrunds lagret till ett vanligt lager genom att köra alt+ dubbelklick på bakgrundslagret, lagert kommer döpas om till "lager 0" Sen är det bara markera det som du vill ha genomskinligt och trycka delete.
Då blir det ett runtmönster där det är genomskinligt

Bilagor

• untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    10.9 KB · Visningar: 777
Eller gå på Arkiv/Spara för Web och välj där GIF, och så är det bara välja vilka färger som ska vara transparenta

Perfekt!

Tack tack tack, Tobias och Johan! :)

Löjligt hur enkelt det var...och det kunde inte jag räkna ut! Heheh!

/Joakim

Fast...

...när jag läste svaren lite nogrannare insåg jag att det inte riktigt var det jag var ute efter! :)

Men men, jag har fått hjälp på annat håll, så tack i alla fall! :)

/Joakim

Precis vad jag oxå är ute efter, men det var inte de svar jag hade hoppats på. Joakim, du hade löst det ändå, hur?
Jag tror att jag har samma problem du hade. Jag vill nämligen lägga in en text på min hemsida som är halvtransparant - alltså jag har dragit ner opacity till 15% på texten och vill spara den som en gif. Men det blir jäkligt dålig kvalite. Det kanske inte går eller? Har testat med "png" och det funkar utmärkt. Problemet med det formatet är att Internet Explorer inte kan läsa det.

Tirheden skrev:
Precis vad jag oxå är ute efter, men det var inte de svar jag hade hoppats på. Joakim, du hade löst det ändå, hur?
Jag tror att jag har samma problem du hade. Jag vill nämligen lägga in en text på min hemsida som är halvtransparant - alltså jag har dragit ner opacity till 15% på texten och vill spara den som en gif. Men det blir jäkligt dålig kvalite. Det kanske inte går eller? Har testat med "png" och det funkar utmärkt. Problemet med det formatet är att Internet Explorer inte kan läsa det.

Gif klarar inte halvtransparenta bilder. du måste använda png

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar