Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Genomgående ränder med Sigma EX 100-300

Produkter
(logga in för att koppla)

phk

Aktiv medlem
Som rubriken säger, jag har upptäckt att jag får genomgående ränder, i.e digitala störningar på en del av mina bilder med ett Sigma EX 100-300/4.

Problemet kanske hade varit enklare om det hade varit alla bilder, men nu gäller det bara vissa, och jag misstänker att det kan ha att göra med serietagning. Det lustiga i situationen är att jag har bara sett detta med bilder som jag tagit på Solvalla.

Första gången jag såg detta hade jag skjutit en hel dag i jpeg och trodde därmed att jag hade ngt fel på komprimeringen i kameran. Nästa gång jag såg detta sköt jag i RAW, så jpegkomprimering känns inte aktuell längre.

Jag har bara detta problem med just den här gluggen, i hela omfånget, jag ser inte detta problem med någon annan glugg som jag provat.

Kameran är en Canon EOS 350d
Minneskorten är Sandisk 1Gig Ultra II

Är det någon som känner igen detta fenomen?

Bildexempel

Mitten på hästens svans
http://cjl.se/20051115110452_img_3350.jpg

Utsnitt av samma ställe
http://cjl.se/IMG_3350_100crop.jpg

Vad är det för linje som går ovanför?
Har du något filter på objektivet?

Har aldrig sett den typen av fenomen på mitt 100-300/4, å andra sidan har jag inte tagit många bilder i mörkare situationer med det.

bive skrev:
Vad är det för linje som går ovanför?
Har du något filter på objektivet?

Linjen ovanför är inget problem, det är en ledning. Filter, ja. Ett hoya uv.

Har aldrig sett den typen av fenomen på mitt 100-300/4, å andra sidan har jag inte tagit många bilder i mörkare situationer med det.

Här är en annan bild i lite större format. Här ser man det lite tydligare i hela fokusområdet.

http://puh.org/~calle/IMG_2153.JPG

ISO?

Vid vilket ISO körde du?

Har haft problem med bandning på min 20D (mest tydligt vid höga iso), bråkade med canon så pass att jag fick den utbytt. Fenomet blev mindre men kan ändå uppstå om jag inte lyckats sätta exponeringen.

Detta fenomen skiljer sig dock från vad jag var med om. Dina "ränder" är ju så begränsade i fråga om spridning...underligt!

Verkar ju dock vara ett reklamationsärende?

Har du varit i kontakt med Canon?

Re: ISO?

Mikael Ångström skrev:
Vid vilket ISO körde du?

Har haft problem med bandning på min 20D (mest tydligt vid höga iso), bråkade med canon så pass att jag fick den utbytt. Fenomet blev mindre men kan ändå uppstå om jag inte lyckats sätta exponeringen.

Detta fenomen skiljer sig dock från vad jag var med om. Dina "ränder" är ju så begränsade i fråga om spridning...underligt!

Verkar ju dock vara ett reklamationsärende?

Har du varit i kontakt med Canon?

Nej, inte än. Jag försöker hitta var felet kan ligga. Jag har ju som sagt inte sett det med någon annan glugg än 100-300. Iofs så skulle jag kunna låna ett 70-200 och 100-400 för att se om jag ser "bandning" även med andra telen.

ISO på de första bilderna är hög, 1600. På den sista bilden 200 eller 400. Har inte tillgång till originalen just nu.

Ja, det låter ju konstigt om det endast skulle visa sig med 100-300 gluggen. Har dock haft rätt heta diskussioner m canon om dessa fenomens vara eller icke vara...värst var det när de försökte övertyga mig om att det rörde sig om en produktbegränsning! BS säger jag!

Enligt Canon berodde min bandning på en effekt som uppstår i Jpeg kompressionen i kameran när datan passerar processorn...? *harkel*

Ditt fenomen verkar dock alldeles för underligt för att det skall passera som någon slags "produkbegränsning". Du säger ju dessutom att det finns i både raw och i Jpeg...acceptera inget lägre än en utbyt produkt. Stå på dig och gör anspråk på din reklamationsrätt!
Lycka till!
/M

Re: ISO?

Mikael Ångström skrev:

Jag ska försöka ta mig ut ikväll och fota några mörka "objekt" som täcker hela bildytan. Jag har tidigare bara reflekterat över den fokuserade delen av bilden, men när jag ser efter nu så ser jag att det sprider sig över i stort sett hela bilden, och framförallt i mörka partier.

http://puh.org/~calle/IMG_2153.JPG

Efter fler tester så har jag konstaterat att det inte är relaterat till Sigma 100-300/f4. Egentligen säger det sig själv att gluggen inte borde ge liknande fel.

Felen är helt klart relaterade till höga ISO och serietagning och syns bäst på mörka ytor.

Då antar jag det som återstår är att lämna in huset på service, och en evig väntan på att få tillbaka det.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar