Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig Vidvinkel-exempel! Snälla...

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax 12-24/4 är nog ett bättre köp än Sigma´s 10-20. Har inte något av dem, så egentligen borde jag inte uttala mig. Dock är jag själv på jakt efter en vidvinkelzoom och bestämt mig för just Pentax DA 12-24. Äckligt dyr är den, men det finns en del exemplar på Ebay. Dollarn är ju så låg nu så nu kan man få tag på den till samma pris som Sigma´n här hemma i Svedala.

Vet att det finns en 12-24 ute på blocket nu med.

Sir Anselm skrev:
Har varit på Maedimarkt och testat Sigma's 10-20 samt Pentax 12-24, gillar verkligen perspaktivet man får med denna typ av objektiv. Ni som har Pentax 12-24, vad tycker ni om det?

Jag har haft den och tyckte den var riktigt bra, f4 i hela området är ju också inte så dumt.

Hade gamla Sigma 18-50/2.8 tidigare och tyvärr är brännviddsangivelsen inte helt exakt, skulle tro att den var runt 19 mm irl.

Sir Anselm skrev:
Har varit på Maedimarkt och testat Sigma's 10-20 samt Pentax 12-24, gillar verkligen perspaktivet man får med denna typ av objektiv. Ni som har Pentax 12-24, vad tycker ni om det?

Som tidigare sagts så är DA 12-24 förvånansvärt skarp från full öppning. De enda småanmärkningarna jag har var att motljusskyddet är gigantiskt, så man var ju inte direkt diskret ute på stan, och tyckte också att färgerna var *lite* kallare än de fasta pentaxobjektiv jag har. Men nu talar vi om småanmärkningar.

Orsaken att jag sålde det var att det var en zoom. Har bara fasta objektiv, och har vant mig vid dessa, så märkte att jag nästan aldrig använde zoomen... blev alltid ett fast objektiv istället. Har skaffat mig en DA 14 nu istället. Så ordningen är återställd!

Sir Anselm skrev:
Hm, ja, just 16-45:ans CA-"problem" samt största bländare 4 är det som talar emot den, men den extra vidvinkeln lockar...
Jag har en 16-45:a (som jag f.ö. ska sälja) och har bara en enda gång under det halvår jag ägt den, upptäckt CA. Dock var det vid en 100% crop. I övrigt är 16-45:an en helt underbar glugg, välbyggd och skarp.

Frågan är ju om 16-45 är vassare än Tamrons 17-50? Har väldigt svårt att bestämma mig... Är ju som sagt sugen på 12-24 också... Men frågan är hur mycket jag kommer använda det? Fast den frågan kan man ju ställa sig om alla objektiv =)

Sir Anselm skrev:
Frågan är ju om 16-45 är vassare än Tamrons 17-50? Har väldigt svårt att bestämma mig... Är ju som sagt sugen på 12-24 också... Men frågan är hur mycket jag kommer använda det? Fast den frågan kan man ju ställa sig om alla objektiv =)

Tamronoptiken är mycket bra så eventuella skillnader i skärpa skulle jag bortse ifrån. Ett stegs bättre ljusstyrka är något man däremot ofta kan ha glädje av.

Jag har också hamnat i valet och kvalet nu. Var först helt övertygad om att DA 12-24 var the way to go. Nu börjar jag dock tveka och rör mig mer åt 16-45. 17-50 - hållet. Jag har ju hellre en Pentaxglugg än ngt annat, men Tamrongluggen verkar finfin. Jag har haft en 16-45´a tidigare och dyrkade den. VARFÖR sålde jag den?

Jag tror att jag ska lämna tillbaka mitt Sigma 10-20 imorn, använt det i en vecka nu och verkar vara helt omöjligt att få en acceptabel skärpa. Dessutom har jag även 16-45 så det använder jag ju hellre på bränvidder mellan 16-20mm. Så då har jag det bara till 10mm och känns bättre att köpa ett fast senare istället.

BobDylan skrev:
Jag tror att jag ska lämna tillbaka mitt Sigma 10-20 imorn, använt det i en vecka nu och verkar vara helt omöjligt att få en acceptabel skärpa. Dessutom har jag även 16-45 så det använder jag ju hellre på bränvidder mellan 16-20mm. Så då har jag det bara till 10mm och känns bättre att köpa ett fast senare istället.
Är inte gluggen skarp så är det bara att lämna in för justering, eller oxå är det så att du tycker att du vill ha en bättre glugg? Den fick ganska dåligt betyg i Kamera&Bild mendans Photozone hade fina värden, men ett fint zoomområde tycker jag den har.

Jag skickade min 10-20 till Tura, va också missnöjd med skärpen. Har inte fått den tillbaka men hoppas den blir bra. Faktiskt, lens är skarp i mitten men vänstra sidan från bildcentrum den blir snabbt oskärp. Men jag har garantitid kvar och är inte orolig än...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar