Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig två skäl till att köpa en Ibook istället för...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en NX7010 och är mycket nöjd med den. Underbar skärm, 15,4'. Kan bara rekommendera! (tror vi har haft en tråd om detta förut också...)

Vad använder dina kunder/kursdeltagare/elever, Mikael?
Det tycker jag är en långt viktigare fråga, egentligen. Håller du mest kurser för mac-folk - ja , köp då en Mac. Är det mest PC-användare - köp en PC.
Visst, mycket är likt mellan plattformarna, men inte allt. Och det går fortfarande åt helskotta ibland när man flyttar filer mellan PC och Mac.

Så jag kan inte ge dig två skäl till att välja Mac...

mipert skrev:

Jag vill gärna ha en Ibook 12" men den har ett par nackdelar.
Speglad skärm när jag vill koppla in den på separat skärm och ett pris som ligger och nosar på gränsen av vad jag vill ge.

Med ett litet program slipper du begränsningen som Apple har lagt in. Förmodligen för att det ska skilja lite mer iBook och Pwerbook. Jag har för mig att programmet heter Screen Spanning Doctor. Har använt det ett tag på min iBook och det fungerar utmärkt.

mipert skrev:
Mattias -teknikredaktör på C&D- rekommenderar en HP NX 7010.

Jag börjar luta allt mer åt en iBook 12".
Jag kan få den för 8925 inklusive moms eftersom jag håller i utbildningar och föreläser. Man får rabatt hos Apple nämligen...

Det e dumt å snåla, satsa på en 12'' powerbook, jag ångrar att jag inte gjorde det, den är robustare om du tänker släpa runt på den, skärmen är inget man slutbehandlar bilder vid, betraktningsvinkeln är dålig, tvivlar dock på att man under 15000 hittar nån bärbar med bättre skärm. Min ibook kom just hem från service, nytt logikkort, datorn var 1 år och 1 månad gammal, Apple betalade efter diskussion med deras tekniska support, dom har haft problem med tidigare ibook-modeller, reparation och delar hade gått på 6100 exklusive moms...gissa om jag drog en lättnadens suck, som sagt, powerbooken har stabilare chassi, bättre grafik med full upplösning och DVI-ut (inte VGA som på ibook) på extern skärm (screens spanning doctor til ibook kör man på egen risk! Efter vad jag har hört så kan grafikkortet ta skada efter en tid).
Powerbooken har mer minne och större hårddisk i standardutförandet, tycker nog att den är mer prisvärd än ibooken idag. till ibooken måste du ändå köpa till minne, i praktiken minst 512M extra eftersom den bara har en plats för extraminne och där sitter redan en 128M som man får kasta bort...

Senast ändrad:
Goran skrev:
i praktiken minst 512M extra eftersom den bara har en plats för extraminne och där sitter redan en 128M som man får kasta bort...

sorry jag svamlar, NUMERA sitter det tydligen 256M direkt på kortet, och det finns en ledig minnesplats, så man behöver inte slänga nått minne när man uppgraderar,

apple har tänkt till med andra ord..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar