Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge meg tips på zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-Arne-Kristiansen

Aktiv medlem
Objektiv för blomsterfoto skulle ville ha ett objektiv till min Canon 400D.som er bra för större blomrabatter .och gir skarpe bilder och färger ,jag har fotat med lite olika objektiv utan och fått de bra.Vilket objektiv ska ja välja? Er de någon som har erfarning av foto av stora blomrabatter?
Till bra pris om de går?
 
För blommor är det nog macro som gäller, och fasta objektiv är lite billigare än zoomobjektiv. Sigma Objektiv AF 70/2,8 Macro EX DG för cirka 4 tusen kanske? Berätta om de objektiven du provat och vad du tyckte om dem. Titta också på recensionerna som finns på den här sidan, det hjälper en del om du vill köpa nytt.
 
Till hela rabatter? Går det inte finfint med de optik du redan har? Skärpa osv har du i mängder med ex Tamron 28-75. Måhända behöver du lite efterarbete i datorn för att skärpa upp och trolla fram mer mustiga färger.
Kan det vara där skon klämmer snarare än ny optik..?

Men till riktiga närbilder av enstaka blommor så håller jag med Bernhard.

/K
 
objektiv

Kan de värre för at man ställer för stora krav på sej själv .
Er inte ett Canon objektiv bättre en sigma när man har Canon kamera
 
Det spelar ingen roll att det matchar tillverkaren. Däremot har Canon något dyrare objektiv som har lite högre kvalité i de flesta fallen. Allt beror ju på hur mycket man vill ge för utrustningen. Men man får se upp ändå .. allt som glimmar är inte guld.
 
Prova Sigmas 4-70/2,8 zoomobjektiv den har så kallat fuskmacro alltså ej hel macro, men har ganska bra närgräns ca 30 cm. Jag använder själv detta objektiv ofta till blomfoto, skarpt och det går att blända ner till bländare 32 om du vill ha stort skäpedjup.
När det sen gäller mustiga färger, lita inte på automatiken utan använd ett gråkort och ställa in tiden, för bländren är väl vald innan för vilket skärpedjup du vill ha, underexponera gärna ett tredjedels steg så blir det lite bättre färger.
Sven-Åke
 
Jag tror att rätt ljus och lite efterarbete är det som saknas. Direkt solljus som är svårt i många andra fotosituationer kan göra susen för grönska och färgstarka blommor. Dina senaste två trädgårdsbilder ser ut att vara tagna vid mulet väder vilket ger ett mjukt kontrastlöst ljus. Du kan även testa med polfilter för att ge mer mustiga gröna färger i bladverk (det tar bort en del av blänket i bladen). Öka även färgmättnad, lokal kontrast och kontrast i efterarbetet så blir det mer stuns i bilderna.
 
Re: objektiv

Per-Arne-Kristiansen skrev:
De er 24-70mm du menar,Har du taget några prov kort som man får tita på.
De låter intressant de här objektiv



Ok. här kommer en bild från Öland som jag tog för något år sen.
Sven_åke
 

Bilagor

  • img_1403.jpg
    img_1403.jpg
    45.8 KB · Visningar: 369
tumlaren skrev:
Varför? Jag kör med Cokin systemet och då behövs det bara köpas ett av varje filter,
Sven-Åke
mmm

Men jag vet 2 som köpt ett och sedan när man skall ha sitt 82mm-filter tyckt att filtret var dyrt. Inget fel på objektivet alltså utan mer att de inte gillade överraskningen.

men om man vet om det, så blir det ingen överraskning.
 
Ibland kan det vara bra att hjälpa till lite med blixt(ar), om inte moder natur vill låta den stora fotolampan skina på lämpligt sätt.
 
Om du vill ha ännu lite större möjligheter med rabatter så skulle jag rekommendera något av TS-E objektiven. TS-E90 är en favorit om man vill ha med en blomma vill man ha rabatter så kanske TS-E45 eller 24 är bättre. Fördelen med TS-E är att du kan fixa till störtande linjer och luta skärpeplanet så att du kan få skärpa i hela rabatten eller extremt kort skärpedjup om du vill det. Lite exempel på blombilder med TS-E 90:
http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/ts_flowers
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.