Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufotografi och lagen

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt forum men...funderar på detta kring gatufotografi och lagen. Är det lagligt att fotografera andra människor? Kan någon jag fotograferar på gatan kräva att jag raderar bilden?

Jag antar att det är lagligt men vill veta hur man rent juridiskt ser på detta.

Vet inte om detta är rätt forum men...funderar på detta kring gatufotografi och lagen.

Det finns massor med trådar med olika variationer på detta tema.

Är det lagligt att fotografera andra människor?

Ja!

Kan någon jag fotograferar på gatan kräva att jag raderar bilden?

Nej!
Rättare sagt så kan de ju förstås kräva allt möjligt, men det finns ingen som helst skyldighet att agera efter vad de kräver. Sedan kan man ju ha någon slags taktisk förmåga om någon vänligt ber om att slippa dyka upp på bild. Bara för att något är tillåtet så behöver man inte bete sig som ett arsel.

Nu är jag inte med alls. Om du antar att det är lagligt (vilket det som sagt är) så är det just så man ser juridiskt på det.

Vet inte om detta är rätt forum men...funderar på detta kring gatufotografi och lagen. Är det lagligt att fotografera andra människor? Kan någon jag fotograferar på gatan kräva att jag raderar bilden?

Ja, ja, nej, inte ens polisen om de inte har åklagarbeslut.

Det finns en risk att du "kränker personen" genom fotograferandet och det kan både motivet och polisen ha åsikter om. Men bilderna kommer de inte åt.

Det ska nog mycket till innan man rent juridiskt kränker en person genom gatufotografering. Däremot så finns numera den utbredda folksjukdomen LÄTTKRÄNKTHET att ta hänsyn till, så räkna med att du får höra en massa om polis, skadestånd, stämd, anmäld osv. Kan ev resultera i en och annan käftsmäll också om man inte passar sig eller har glömt de snabba skorna.

/m

Jag har tom blivit ombedd, nåja uppmanad riktigt strängt att radera bilder på en bil som råkade hamna framför kameran när jag plåtade i stadsmiljö. Bilen var inte huvudmotivet.. Kan bilar och andra prylar bli kränkta?

Oftast är det absolut inget problem så länge du inte kör upp frontlinsen i ansiktet på folk. Kring dagis är ett annat område där personalen är väldigt misstänksamma. Med all rätt känner jag nog även om den är väl nitisk då och då.

Det ska nog mycket till innan man rent juridiskt kränker en person genom gatufotografering. Däremot så finns numera den utbredda folksjukdomen LÄTTKRÄNKTHET att ta hänsyn till, så räkna med att du får höra en massa om polis, skadestånd, stämd, anmäld osv. Kan ev resultera i en och annan käftsmäll också om man inte passar sig eller har glömt de snabba skorna.

/m

Jo, man kan råka riktigt illa ut. Har jag själv gjort (iofs bara några bräckta revben och lite chock).
Utgå från att stan är en djungel. Var på din vakt för macho-nissar, ilskna kvinnor som anar pedofiler i varje gathörn och allmänt lättkränkta figurer.

Bara att sikta omkring sig med en maffig systemkamera är en klar riskfaktor. Ses av många som ett närmast obeskrivligt hot - i paritet med en automatkarbin.

Använd en liten oansenlig kamera, men som är skitbra (panasonic ect.) gärna med möjlighet att hålla kameran nere på magen och kika uppifrån och ner i en LCD-skärm. Du verkar då lite töntig & ofarlig. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar