Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gatufotografer, vad använder ni för optik i olika situationer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder alltid fasta bränvidder för det mesta 35 eller 50 mm för småbild (FF) ibland 28 eller 75 mm.

Jag har under lång tid enbart kört fasta gluggar: 21mm, 35mm eller 70mm. Den senaste tiden har jag dock även börjat använda en 12-24mm för att bättre komma åt i riktigt trånga folkmassor.

I princip väljer jag optik efter hur trångt med folk det är. Ju mer folk, desto mer vidvinkel

Senast ändrad:
Jag gillar att använda billiga konsumentkameror med kitzoom, får mig att känna mig osynlig.

Har jag inte sådana kameror att tillgå använder jag gärna min 35:a på min Eos 5D. Har kommit fram till att det utnittet ofta passar väldigt bra.

En smidig normalzoom är strålande.

Verkligen en genre där optiken är övervärderad.. som typ de allra flesta fotogenrar.

Enligt mig.

MVH Niclas,

Vid vidvinkel så behöver man inte blända ned så våldsamt för att få skärpa i större delar av bilden.

Det objektiv som jag fotat mina bästa dokumentära bilder med är ett fast 50mm samt en simpel 18-55 zoom. "L-objektiv" i all ära men det är knappast så viktigt enligt mig!

ISO 400, 24mm och bländare f/8 eller f/11 (fullformat/motsvarande) låter finimangs!

MVH Niclas,

Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

PeterK skrev:
Frågar jag?

Jag använder också bara fasta brännvidder, då jag blir rörligar och delaktig med fast optik, med zoomoptik blir jag lätt statisk i mitt fotograferande! Optiken varierar men jag använder ytterst sällan optik med en brännvidd över 50 mm, 35 mm är min favorit vid gatufoto!
Mvh//chasid

Oftast vidvinkel

Vidvinkel såklart! Själv brukar jag använda fast optik mellan 20-35 på fullformatskamera. Jag har också en 24-105 zoom som är helt suverän, väldigt allround, kanske lite klumpig.

Kolla gärna in min hemsida för exempel
http://web.comhem.se/mikaelos

Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

PeterK skrev:
Frågar jag?

Från 1960 och framåt använde jag mest en 35:a på min M Leica,
men numera kör jag med 28 mm. (Dogma 07)

/Bengan

Ps. Winogrand använde ofta 28 mm! :) :)

Tamron 28-75mm, verkligen skarpt och jag kunde inte tro mina ögon när jag tog testbilder. Den var till och med skarpare än fastbrännvid 50mm 1.8 MKII.

Re: Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

mackan skrev:
Hur kommer det sig att du frågar?

Undrar Mackan.

Jag håller på med en bildbaserad bok med bilder från städer och jag har kört med min D70 med standard Nikon optik och är inte helt nöjd med optiken. Jag skall köpa ny utrustning har jag bestämt mig och funderar nu på en D700 med lämplig optik.

Frågade, utan att få svar från början här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=95917

Tack för svaren förresten.

Re: Re: Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

PeterK skrev:
Jag håller på med en bildbaserad bok med bilder från städer och jag har kört med min D70 med standard Nikon optik och är inte helt nöjd med optiken. Jag skall köpa ny utrustning har jag bestämt mig och funderar nu på en D700 med lämplig optik.

Frågade, utan att få svar från början här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=95917

Tack för svaren förresten.

Verkar ju inte vara traditionell gatufoto utan mera arkitektur/gatumiljö do fotar och då kan ju råden bli annorlunda? Vidvinkelzoom kan väl passa bra i de sammanhangen?

Annars för trad. gatufoto tycker jag personligen att man kan använda en mätsökarkamera, och till den en fast optik med mindre ram än vad sökaren visar. Visar sökaren 28-35mm passar en 50mm bra. Då ser man lite mera vad som händer utanför bild utan att behöva ta ögat från sökaren, och kan på så sätt vara mera beredd när BILDEN smyger sig på.

Senaste rundan blev Zeiss 24-70/2.8 på min A700 med v-grepp. Lite tungt måste erkännas, och frågan är om jag verkligen behöver ett objektiv i den klassen för gatufoto. Funderar på att hänga på antingen ett 28/2.8 eller 50/1.7 och plocka av greppet nästa gång...

Re: Re: Re: Re: gatufotografer vad använder ni för optik i olika situationer?

Graal skrev:
Annars för trad. gatufoto tycker jag personligen att man kan använda en mätsökarkamera, och till den en fast optik med mindre ram än vad sökaren visar. Visar sökaren 28-35mm passar en 50mm bra. Då ser man lite mera vad som händer utanför bild utan att behöva ta ögat från sökaren, och kan på så sätt vara mera beredd när BILDEN smyger sig på.
Man kan också (gäller inte bara gatufoto!) använda båda ögonen. Dvs titta genom sökaren med det ena, se "verkligheten" med det andra. Funkar även på spegelreflexkamera.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto