Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka alternativ för sk proffs-kompakter finns det? Skulle vilja ha lite råd. Jag har redan en Canon 5D men skulle ibland behöva ett alternativ och jag tänker då på speciellt gatufoto. Kameran bör kunna ta i RAW och ha ett vidvinkel på runt 35mm och hög ljuskänslighet (lågt brus på tex ISO 800).

Vad tror ni om följande?

Canon G10
Panasonic DMC-LX3
Nikon Coolpix P6000
Sigma DP-1

Vill gärna höra era kommentarer.
 
Vilka alternativ för sk proffs-kompakter finns det? Skulle vilja ha lite råd. Jag har redan en Canon 5D men skulle ibland behöva ett alternativ och jag tänker då på speciellt gatufoto. Kameran bör kunna ta i RAW och ha ett vidvinkel på runt 35mm och hög ljuskänslighet (lågt brus på tex ISO 800).

Vad tror ni om följande?

Canon G10
Panasonic DMC-LX3
Nikon Coolpix P6000
Sigma DP-1

Vill gärna höra era kommentarer.

Finns bara en kamera som matchar din frågeställning, nämligen Ricoh GR II. Liten, diskret, ljusstark och otroligt välbyggd. Alla de kameror du nämner har en sak gemensamt, för stora.
 
För gatufoto skulle jag prioritera snabbhet i hanteringen, och enligt vad jag läst faller Sigman bort direkt. Jag hade tidigare en Canon G7 men bytte till en Ricoh GX100 för att den just var så snabb, bl a i fokuseringen. Ricoh GX200 är faktiskt sämre i det avseendet, men för gatufoto kan man ställa den i snapmode och då är den blixtsnabb. Den har också fördelen jämfört med GX100 att den inte tar 6 sek för att spara en råfil... Båda har samma objektiv som jag tycker är otroligt bra, det är skarpt i 24mm-läget på största öppning (bländare 2.4).

En kompakt har ju en avgörande skillnaden att det knappt går att jobba med skärpedjup alls, särskilt inte i vidvinkelläget. Det gör å andra sidan att man utan vidare kan köra på förinställd manuell fokusering, typ hyperfokalfokus. Av de du räknat upp tror jag på Panasonicen, då med manuell fokus och absolut med tillbehörssökaren. Annars som sagt någon Ricoh, och jag kan rekommendera GX100/200.
 
Utan tvekan Ricoh GRD, och då den första versionen, gatufoto blir väl bäst i S/V, och den första versionen ger bättre stuns i S/V, sen ger dess brus ett väldigt filmligt korn, sen har GRD snapmode och möjlighet att stänga utav skärmen mm.
Brus kan vara snyggt också, speciellt i S/V och gatufoto, och där är den första generationen av GRD oslagbar, närmare Leica-M och Tri-X kommer man inte med en digitalkamera.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.