Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garfikkortet viktigt för prestandan i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hej,

Jag har börjat arbeta mer och mer med PS på sistone och tycker att det inte går riktigt så fort som jag skulle vilja. Framförallt retar jag mig på att grafiken hakar när jag flyttar runt bilder på skärmen. Hade därför tänkt byta ut grafikkortet till det här:

http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-geforce-8600gt-512mb-heatsink/5407874/

Men kommer detta bytet göra något för prestandan i PS?

Idag har jag något grafikkort med 128 MB som var billigt (500:- tror jag) när jag köpte det för snart 2 år sedan. Kan kolla exakt modell när jag kommer hem från jobbet.

Övrig hårdvara är AMD 3200, 2 GB RAM (DDR). Har en 19 tums skärm som jag kör i upplösningen 1280x1024.

Mvh

Peter

Beror ju på lite vad du har för grafikkort nu..

Men rent generellt så spelar det inte så stor roll vid 2D-arbete.

Det spelar mer roll med hur mycket RAM, hur mycket ledigt hårddiskutrymme och vilken processor du har.

Jag har själv ett 8600GT i min Mac (tror jag ivf, kan vara ett 8400).

Windows kan sega ihop rätt bra efter ett tag.. Så jag tror att problemet ligger någon annanstans...

Jag kör med ett 32MB S3-kort 179 kr, köpt för snart 8 år sedan och allt fungerar som klockan...

När jag bytte hårddiskar till 2 st Raptor som körs med RAID 0 så blev det en helt otrolig skillnad i hastighet!

Det spelar alltså ingen roll bara du har snabb processor, ram-minne och hårddisk.

Känner igen problemet med att bilden 'hackar' sig fram när man scrollar runt i photoshop...

För mig visade det sig att drivrutinen till grafikkortet inte var installerat, så efter korrekt installation försvann problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar