Annons

Garantivillkor för Tamron, Sigma..

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett objektiv till min nya kamera, troligen ett Tamron eller Sigma. När jag jämför priser ser jag att det är ett par hundra kronor billigare hos exvis Dustin Home än hos Cyberphoto. Dustin Home hänvisar till tillverkarens garantivillkor. Cyberphoto beskriver sitt garantiåtagande så här:

"Naturligtvis har du garanti på alla de produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter (på förbrukningsvaror som t ex projektorlampor och batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år) och det gäller för alla, privatpersoner och företag. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen ..."

Jag undrar är om det i praktiken är importören som står för garantin, och om man i så fall får samma garanti i praktiken var man än köper sitt objektiv. Jag kan inte hitta något om världsgaranti osv för piratobjektiven - betyder det att val av återförsäljare har större betydelse för exempelvis piratobjektiv än för Canon och Nikon-objektiv? Ni som köpt objektiv av dessa fabrikat - vad har ni fått för villkor?
 
Cyberphoto funkar

En kompaktkamera jag köpt på Cyberphoto fick damm på sensorn. Jag kontaktade dom, mailade ett par bilder där dammet syntes och fick en betald fraktsedel att skicka kameran till tillverkarens verkstad i Sverige. Den fixade dammet på sensorn men det blev en dammråtta (nåja, dammkorn) i objektivet i stället. Ny kontakt med Cyberphoto, ny fraktsedel och jag tror det ordnar sig.
Lite trassligt men Cyberphoto har varit 100% OK att ha att göra med.
 
Normalt är det minst 1 års garanti och på dom flesta ställen går det att köpa till en extra försäkring som har bra villkor.
Mvh/Gunte..
 
claesh skrev:
Jag funderar på att köpa ett objektiv till min nya kamera, troligen ett Tamron eller Sigma. När jag jämför priser ser jag att det är ett par hundra kronor billigare hos exvis Dustin Home än hos Cyberphoto. Dustin Home hänvisar till tillverkarens garantivillkor. Cyberphoto beskriver sitt garantiåtagande så här:

"Naturligtvis har du garanti på alla de produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter (på förbrukningsvaror som t ex projektorlampor och batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år) och det gäller för alla, privatpersoner och företag. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen ..."

Jag undrar är om det i praktiken är importören som står för garantin, och om man i så fall får samma garanti i praktiken var man än köper sitt objektiv. Jag kan inte hitta något om världsgaranti osv för piratobjektiven - betyder det att val av återförsäljare har större betydelse för exempelvis piratobjektiv än för Canon och Nikon-objektiv? Ni som köpt objektiv av dessa fabrikat - vad har ni fått för villkor?

Värt att ställa frågan. Det är alltid en bedömning - aldrig en verklig garanti. Jag köpte ett Tamron 24-135 från USA. Garantin är world wide så det är "fine" men jag tror man har ett bättre läge om det är en återförsäljare som för ens talan än om man gör det själv.

Jag hade backfokus problem och skickade mitt objektiv till Tamron i Tyskland efter samtal med Tamron direkt. Fick tillbaka det med vändande post med motiveringen att de inte tyckte jag skulle använda mitt 24-135mm till en digitalkamera (KM 7D) efter som de inte kunde ta ansvar för en sån användning av denna lins. Direkt dösnack.

För att jag inte skulle vara alltför sur så sa de att de varit generösa eftersom de brukar ta betalt 600 spänn eller så om de bedömde att det ej gick på garantin, för då var det fråga om konsultation. Dessutom bjussade de ju på frakten tillbaka.

Objektivet funkar faktiskt hur bra som helst bortsett från fokusproblemet och manuellt fokuserade bilder blir helt utmärkta. Dessutom är ju inte deras DI eller DII objektiv nån som helst garanti mot backfokusproblem. Hela nätet är nedlusat med folk som har motsvarande problem med just de objektiv de rekommenderar mig, inte minst deras storsäljare (zoom 28-70/2,8) som ett exempel. Så jag ser det svar de gav mig som rent dösnack. Det finns många Canon och Nikon-ägare på nätet som också använder 24-135mm objektivet till dessa märkens digitalkameror och är oerhört nöjda. På Fred Miranda är detta objektiv det som länge haft allra högst genomsnittliga omdömen av samtliga Tamron objektiv (över 9 av 10)

Jag tror istället att de är så trötta på alla backfokusreklamationer så de gör vad de kan för att slippa en del.

Så har man tur kan det var ett bra alternativ att köpa utomlands (inte bara pris utan också tillgänglighet). Jag har varit helt nöjd två av tre gånger. Men går nånting fel kan det bli riktigt jäkla jobbigt och oerhört frustrerande. Jag har inte ens gjort nåt försökt att få en kreditering av B&H i NY för jag bedömer det som ganska utsiktslöst.

Ett annat problem är att postorderföretag som B&H levererar via UPS och det är för företag och inte privatpersoner. Det blir ju inte så billigt om man ska ta ledigt från jobbet för att passa budet. Alternativet är att åka ganska långt ofta till nån UPS hub och hämta själv. Dessaa ligger långtifrån lika tätt som posten. Det har inte gått att styra om paketen heller eftersom B&H endast godkänner leverans till utsatt adress så UPS kan inget göra. Det godtas inte ens om du tar det till jobbet och legitimerar dig för budet vid posten. De gör det bara inte!

I ljuset av detta är Cyberphoto ett väldigt bra val om de bara har grejorna för leverans.
 
Tack för era svar. Jag har fått rätt bra garantihantering av en Sandisk MP3-spelare köpt på Dustin Home, trots att Dustin inte ger garanti själv så fick jag den via Sandisk, det verkar rätt mycket vara en fråga hur det hanteras av tillverkaren (tillsammans med den svenska importören). Men nog en bra sak att kunna få hjälp av säljstället, som sagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.