Advertisement
ANNONS
Annons

Garanti på utslitna slutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Läste lite i forumet om livslängden på slutare till Canon D10 och att den "magiska" gränsen låg på ca 30 000 exponeringar.

Själv äger jag en 300D och blev genast orolig eftersom jag gjort nästan 2000 exp sen jag köpte den för en dryg månad sedan.

Någon som har någon aning om hur länge slutaren på en 300D bör hålla?

Om den skulle ge upp inom garanti tiden, är detta då något som innefattas av garantin?

Satt och räknade och ett slutar-byte per år känns ju inte som någon kul omkostnad nämligen.

Slutare lever längre och kortare tid än specefikationerna.

Om nu slutaren skulle pajja inom garantitiden eller reklamationstiden är det säkert inga större problem.

Varför ora sig? Kameror slits. De kostar att underhålla lite då och då. Kliar det i avtryckarfingret så gör det. Se det som att det kostar statistiskt 10 öre per exponering mellan slutarbyten.

Jämfört med slutarbytet på en proffskamera som enligt samma beräkning blir drygt två öre knäppet.

Så sluta oroa dig. Njut av din kamera. Och är du ändå orolig lämna in den på service lite då och då..

Vad innebär det att lämna den på service? Och vad kostar det? Hur ofta bör man göra det?

// Johan

Service i sin enklaste form innebär att verkstaden tittar att kameran fungerar felfritt, kontrollerar att bajonetten är rak, att autofokusen verkar stämma, att saker inte är sönderslitna och så rengörs kameran.

Kostnaden varierar beroende på om saker byts ut. Men säg att du kanske kan räkna med kanske en tusenlapp för en genomgång av en kamera.
Kanske mindre.

Jag skulle lämna in min kamera om jag visste att den varit med om otrevligheter som kunnat skada den eller om jag upplever att den har gått hårt under längre tid. En servicegenomgång gör ju att jag kan lita på kameran utan det lilla sting av oro som kanske kan komma ibland..

Försäkring

Försäkringar täcker normalt inte slitage. Du kan inte försäkra dig mot att grejor går sönder, förr eller senare gör ju allt det. Däremot kan försäkringar täcka sk oförutsedd plötslig händelse. Kameraremmen går sånder och din kamera hamnari sjön tex.
I hemförsäkring finns ngt som kallas allriskförsäkring just för sådana skador. Ingår det inte går det oftast att lägga till.

Skall kolla

med det bolag som vi har på jobbet. Tycker bara att när det kommer en kund till oss med sin trasiga fjärrkontroll som kolbeläggningen är uppsliten på eller en videokamera som videohuvudet är skadat /slitet så har det inte varit problem. Beror kanske på var man handlar och vem som konstaterar felet. En uppsliten slutara resulterar i sämre bildkvalite eller andra defekter. Men jag skall kolla, har för mig att det ör både allrisk och funktion som den skall ta.

Men alltså.. ett slutarbyte kostar typ 3000:-

Låt oss säga att det tar 3 år för dig, innan slutaren ger sig.. Ska du då lösa försäkringen NÄR det inträffar? eller löser du den nu? För då lär du ändå pröjsa de 3000:- i premier ...

Fotografera och var glad..Vad är 3000:- för MINST 30000 bilder ???

2000 bilder på en månad.. humm.. det är 66 bilder/dag.. Det lär lägga sig när värsta nyfikenheten går över...eller??

66 bilder/dag motsvarar alltså en kostnad på ungefär 200:-/dag om du haft en analog kamera. Eller då 6000:- i månaden.... Vad är då ett slutarbyte om året?? ;)

/Jeppe - som inte ser problemet...

Det har ju inget med slutarens hållbarhet att göra men jag måste säga att jag är fylld av beundran över någon som kan hitta så många fotovärda motiv på så kort tid.
Alternativet skulle ju vara att det mesta är skräpbilder. Och då ryser jag av obehag vid tanken på at sitta och titta igenom så mycket ointressant .......
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar